Viaplay blijft de komende vijf jaar de uitzendrechten van de Formule 1 in Nederland behouden. Roger Lodewick, de CEO van Viaplay Nederland, beschrijft het moment van de bevestiging als intens en emotioneel. Hij geeft aan dat het bod van Viaplay het meest aantrekkelijk was voor de Formule 1, ondanks een hoger bod van VodafoneZiggo.
Viaplay verlengt contract met Formule 1
Op 30 april werd bekend dat Viaplay een nieuwe vijfjarige deal had gesloten met Formula One Management (FOM). Dit betekent dat de Formule 1 tot en met 2029 te zien blijft bij de Scandinavische streamingdienst in Nederland. Waar eerder 30 miljoen euro per jaar werd betaald, zou het nieuwe bedrag naar verluidt 45 miljoen euro per jaar bedragen. Hoewel VodafoneZiggo een hoger bod had uitgebracht, koos FOM toch voor Viaplay.
Lodewick over het moment van bevestiging
Lodewick vertelde in de podcast F1 aan Tafel over het moment waarop hij hoorde dat de deal rond was. “100% binnen? Dat was een paar minuten voordat het bekend werd gemaakt. We wisten al wel een tijdje dat het eraan ging komen, maar het tijdstip werd iedere keer verschoven. We waren de hele tijd in contact en uiteindelijk krijg je dat sms’je dat het helemaal is bevestigd.”
Viering met het team
De bevestiging kwam binnen tijdens een lunch met zijn team bij Restaurant David’s op het Media Park. “Iedereen natuurlijk schreeuwen, heel hard, heel erg blij. Ik denk dat dat voornamelijk voor het team heel belangrijk is geweest,” aldus Lodewick. Hij benadrukt het belang van teamwork en het gezamenlijke succes dat met deze deal is behaald.
Voorkeur voor Viaplay
Ondanks een hoger bod van VodafoneZiggo, koos FOM voor Viaplay. Lodewick vermoedt dat het totaalpakket van Viaplay de doorslag gaf. “Ik denk dat het totaalpakket dat wij hebben aangeboden, het aantrekkelijkst is geweest voor de Formule 1.” Viaplay is actief in meerdere landen en biedt een breder scala aan diensten.
Reflectie op de afgelopen jaren
Lodewick erkent dat het begin van het Viaplay-tijdperk niet zonder hobbels verliep. In de eerste jaren was er veel kritiek op het commentaar en de kwaliteit van de streams. “Het eerste jaar voelde alles heel stijf aan. Maar het was een nieuw team, met nieuwe analisten en presentatoren die hun draai nog moesten vinden. Dit jaar gaat het al veel beter,” geeft hij toe.
Samenwerking met bekende gezichten
Een samenwerking met Olav Mol en Grand Prix Radio wordt niet uitgesloten. Lodewick benadrukt dat openstaan voor samenwerking essentieel is in een kleine markt zoals Nederland. “Nederland is zo klein dat je met iedereen moet durven samenwerken.”
Toekomstplannen en Max Verstappen
Lodewick hoopt dat Nederland Formule 1 blijft kijken bij Viaplay en ziet een belangrijke rol weggelegd voor Max Verstappen. “Max is de wereldkampioen en de beste, en daar willen we mee geassocieerd worden.” De CEO kijkt uit naar een toekomst waarin Viaplay zich blijft ontwikkelen en verbeteren, zowel op technisch gebied als in de presentatie van de sport.