Viaplay in zwaar weer: wat betekent dit voor de Formule 1-uitzendingen in Nederland?

Afgelopen maandag kwam het nieuws naar buiten dat de aandelen van de Zweedse streaminggigant Viaplay met maar liefst 60% in waarde daalden. De oorzaak? Een combinatie van stijgende kosten van levensonderhoud die de vraag verminderen, een scherpe en snelle verslechtering van de Scandinavische tv- en radioreclamemarkten en een trager dan verwacht verloop van kostenbesparingen. Het resultaat? Een bedrijf in crisis, een aftredende CEO en vele vragen over de toekomst van Viaplay, waaronder de uitzendingen van de Formule 1 in Nederland.

Shutterstock

Veranderingen aan de top

Een van de grote schokkende aankondigingen was het aftreden van CEO Anders Jensen. Hij zal worden vervangen door Jorgen Madsen Lindemann, voormalig CEO van gaming- en esports-groep MTG, de vorige moedermaatschappij van Viaplay. Jensen gaf in een verklaring aan dat hij vond dat het bedrijf beter af zou zijn als hij zou aftreden, gezien de huidige uitdagingen.

Wat betekent dit voor de Formule 1 in Nederland?

De grote vraag voor Nederlandse Formule 1-fans is wat deze crisis betekent voor de uitzendingen van hun geliefde sport. Viaplay is een belangrijke speler in de uitzendrechten van de Formule 1, maar de crisis kan zeker gevolgen hebben.

Er is al gemeld dat de Formule 1 na de overstap naar Viaplay 700.000 kijkers in Nederland heeft verloren. Viaplay wordt door sommige gebruikers als te duur ervaren in vergelijking met alternatieven zoals F1TV, wat resulteert in een afname van abonnees. F1TV biedt bovendien meer schermen voor gelijktijdige weergave en extra functies, wat een voordeel is voor de echte Formule 1-liefhebber.

Het lijkt er dus op dat de crisis bij Viaplay mogelijk meer Formule 1-fans in Nederland naar alternatieven als F1TV kan sturen. Sommige fans hebben al aangegeven F1TV te verkiezen boven Viaplay en maken gebruik van VPN om toegang te krijgen tot de service.

De toekomst van Viaplay

Wat de toekomst precies in petto heeft voor Viaplay is nog onduidelijk. Het bedrijf heeft aangegeven zijn financiële prognoses voor de lange termijn in te trekken en zal naar verwachting een update geven over zijn middellange termijnvooruitzichten bij de presentatie van de resultaten van het tweede kwartaal op 20 juli.

Eén ding is zeker: de komende maanden worden cruciaal voor Viaplay. De nieuwe CEO zal voor de taak staan om het bedrijf door deze crisis te loodsen.