Het Williams F1 team kende in 2024 een seizoen vol crashes dat resulteerde in een schadepost van 13,8 miljoen euro. Dit bedrag is meer dan twee keer zo hoog als dat van Red Bull Racing. Teambaas James Vowles maakt zich zorgen over de impact op de ontwikkeling van de 2025-bolide.
Recordaantal crashes in 2024
Het team uit Grove noteerde maar liefst 17 grote crashes tijdens het 24 races tellende seizoen. De problemen begonnen al vroeg in het jaar toen Alex Albon zijn chassis vernietigde tijdens de eerste training in Australië. Het seizoen eindigde zoals het begon, met crashes in de laatste vijf races en zelfs een DNS (Did Not Start) voor Albon in Brazilië na een zware crash in de kwalificatie.
Impact op teamprestaties
“Onze auto’s zijn behoorlijk gehavend uit de laatste Grand Prix gekomen”, vertelt Vowles in zijn ‘The Vowles Verdict’ na Abu Dhabi. “Dit heeft direct invloed op onze prestaties gehad.”
Het team scoorde in de laatste vijf races geen enkel punt en noteerde in elk van deze races een uitvalbeurt. Williams eindigde het seizoen als negende in het constructeurskampioenschap met 17 punten, 29 punten achter Racing Bulls.
Zorgen voor 2025
De hoge kosten voor reparaties hebben Williams gedwongen om strategische keuzes te maken voor 2025. “We hebben geprobeerd zo min mogelijk nieuwe onderdelen te produceren en onze voorraad te behouden om de mogelijkheden voor 2025 te maximaliseren”, legt Vowles uit.
Lessen uit het verleden
Begin 2024 kwam het team al in de problemen door het gebrek aan een reservechassis. Dit leidde ertoe dat Logan Sargeant zijn auto moest afstaan aan Albon na diens crash in Australië. Pas in Miami, de zesde race van het seizoen, had het team een reservechassis beschikbaar.
“Geen enkel team plant om zonder reservechassis naar een evenement te gaan”, stelt Vowles. “In het beste geval is het oncomfortabel, in het slechtste geval kan één van de auto’s niet racen. We moeten ervoor zorgen dat we onszelf nooit meer in deze situatie brengen.”