Pitstopstrategieën zetten regelmatig een complete race op z’n kop. Het is niet voor niets dat er speciale race engineers bij Formule 1 teams aangesteld zijn om de strategieën door te rekenen. Bij Red Bull alleen al is er een compleet team achter de schermen dat continu bezig is met data verzamelen van de race. Ze proberen speciale strategieën door te rekenen om zo de race uitkomsten te bepalen. Soms kan een strategie bepalend zijn voor de uitkomst van een race. Dit heeft natuurlijk ook invloed op je gokresultaten. Lando Norris gaf zelf al een keer aan dat door een verkeerde strategie hij de racewinst uit handen gaf. Dit geeft aan dat de strategieën die teams gebruiken invloed hebben op de raceresultaten.
Timing is ongelofelijk belangrijk bij een pitstip
De meeste race engineers rekenen vooral door wanneer een coureur het beste naar binnen kan gaan. Soms geeft een coureur zonder data zelf de call. Dit is omdat bijvoorbeeld de banden er echt aan zijn en ze bang zijn voor ongelukken. Maar het komt regelmatig voor dat engineers aan de coureur vragen om langer buiten te blijven. Bijvoorbeeld omdat ze dan een één stopper kunnen maken waarbij ze tot wel 20 seconden kunnen besparen. Dit is een flink tijdverschil en dit kan het verschil maken tussen winnen en verliezen. Soms wordt er ook gebruik gemaakt van de zogenoemde undercut. Het verschilt per baan wanneer een undercut echt effectief is. Bij een undercut ga je naar binnen voordat je directe concurrent naar binnengaat. Met een undercut en vers rubber kan een coureur direct pushen terwijl de tegenstander nog in gevecht is met zijn banden.
Pitstop is extra belangrijk bij een regenrace
De pitstopstrategie wordt nog spannender als er spraken is van een regenrace. In 2024 zagen we ook in Brazilië dat de juiste call ongelofelijk belangrijk was. Er kon elk moment een rode vlag komen omdat er teveel regen zou vallen om te racen. Max besloot het erop te gokken en met verkeerde banden buiten te blijven. Zijn concurrenten besloten wel naar binnen te gaan. Niet lang daarna kwam alsnog de rode vlag en kon Max Verstappen een gratis pitstop uitvoeren. Hierdoor pakte hij 20 seconden op zijn concurrenten. Maar zo’n late pitstop is ook een risico. Als je met verkeerde banden juist een crash veroorzaakt is het einde oefening. Communicatie tussen de engineer, het team en de coureur zijn hierdoor ongelofelijk belangrijk.
Bij sommige online casino’s kan je zelfs wedden op pitstopstrategieën
Uiteindelijk kan een pitstop niet alleen de wedstrijd bepalen, maar ook jouw gokresultaten. Bij de beste Nederlandse online casino kan je zelfs wedden op de pitstops. Dit zijn vrij ingewikkelde weddenschappen om te voorspellen. Maar als je zo’n weddenschap juist weet te voorspellen dan is de uitbetaling vrij hoog. Het kan lastig zijn om hier echt vooraf uitspraken over te doen. Gelukkig kan je bij de meeste casino’s ook live wedden. Je kan dan de strategie er wel in meenemen op basis van de boordradio’s. Je vind meer informatie op Casinokennis.com hoe je live kan wedden op de pitstops.
Pitstopstrategieën zorgen achteraf vaak voor discussie
Als een strategie goed uitgepakt heeft dan is er natuurlijk volop lof voor het team. Maar we zien ook regelmatig juist discussies ontstaan na afloop. Bijvoorbeeld een coureur die het team de schuld geeft van de slechte resultaten. Door een mislukte of slecht getimde pitstop kan dit voor een discussie zorgen. Het gebeurt regelmatig dat er felle discussies ontstaan zelfs tijdens de race. Bijvoorbeeld als een coureur het er totaal niet mee eens is dat hij naar binnen gehaald wordt. Er zijn in het verleden zelfs coureurs geweest die hard nee geroepen hebben als ze naar binnen gehaald worden voor een pitstop.