Statistieken |
|||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Eerste F1 race | Australian Grand Prix op Albert Park Grand Prix Circuit (2013) | ||||||||||||||||||
Championships | 0 | ||||||||||||||||||
Aantal races | 19 | ||||||||||||||||||
Pole Positions | 0 (0%) | ||||||||||||||||||
Fastest Laps | 0 (0%) | ||||||||||||||||||
Punten | 0 (0 avg per race) | ||||||||||||||||||
Laps | 931 | ||||||||||||||||||
Wins | 0 (0%) | ||||||||||||||||||
Podiums | 0 (0%) | ||||||||||||||||||
Retired | 3 (15.8%) |
Resultaten in de Formule 1 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2013 |
AUS
18 |
MAL
15 |
CHI
18 |
BAH
21 |
SPA
21 |
MON
15 |
CAN
R |
BRI
18 |
GER
18 |
HUN
14 |
BEL
16 |
ITA
18 |
SIN
16 |
KOR
15 |
JAP
R |
IND
R |
ABU
18 |
UNI
19 |
BRA
18 |
||||||||||||||||||||||||||||||
2020 |
SAK
16 |
Biografie Giedo van der Garde |
|||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Giedo van der Garde is een Nederlandse coureur, commentator en mediapersoonlijkheid. Van der Garde was onder andere actief in de Formule 1 en is vaste gast en analist bij diverse Formule 1-programma’s op Ziggo Sport en ViaPlay. BiografieVan der Garde werd op 25 april 1985 geboren in Rhenen, Utrecht. Hij is getrouwd met Denise Boekhoorn, met wie hij drie kinderen heeft. Samen wonen zij in zijn geboorteplaats Rhenen. De carrière van Giedo van der GardeOndanks het feit dat van der Garde tegenwoordig nog maar weinig racet kennen velen hem vooral als autocoureur. Giedo van der Garde behoorde en behoort tot een Nederlands meest getalenteerde autocoureurs en heeft een indrukwekkende carrière in de autosport. Zo was hij een van de weinige Nederlanders die ooit actief was in de Formule 1. KarttalentNet zoals nagenoeg elk andere racetalent begon van der Garde in de kartsport. In 1998, op 13-jarige leeftijd, werd hij Nederlands kartkampioen. Gedurende deze periode racete hij al op internationaal niveau. Zo werd hij in 2001 uitgeroepen tot beste ‘rookie’ in de Super A klasse en wist hij het jaar daarop in dezelfde klasse wereldkampioen te worden. Formula Renault, Formule 3 en Formula Renault 3.5Al snel maakte de getalenteerde van der Garde de overstap naar Formule-auto’s, in dit geval naar de Formula Renault-klasse. Hier kwam hij uit voor het Nederlandse Van Amersfoort Racing, het team waar later ook Max Verstappen voor zou racen. Hier gooide hij hoge ogen met zijn ijzersterke resultaten. Als gevolg hiervan tekende hij bij Renaults F1 Driver Development Programme – een traject voor beoogde toekomstige Formule 1-coureurs. In 2004 tekende hij bij het Signature-Plus team in de Formule 3. Hier finishte hij als slechts negende in het kampioenschap, waarop hij direct de deur werd gewezen door Renault en diens F1 Driver Development Programma. Desondanks bleef van der Garde actief in de F3, waar hij o.a. voor Team Rosberg en ART Grand Prix (toentertijd ASM) uitkwam. In 2006 tekende hij De periode hierop reed Van der Garde in de Formula 3 Renault 3.5 Series, waar hij uiteindelijk tot 2008 zou racen. Hier behaalde hij prima resultaten, met als hoogtepunt het 2008-seizoen waarin hij kampioen werd. GP2Toentertijd was het gebruikelijk voor talentvolle racers om te racen in de GP2 Series, net zoals de beste talenten tegenwoordig eerst in de Formule 2. Zo ook Van der Garde, die voor het seizoen van 2008-2009 tekende bij iSport International. In de GP2 behaalde van der Garde degelijke resultaten. In 2012 tekende hij bij de Caterham renstal als F2-coureur én Formule 1-reservecoureur. Dit seizoen eindigde hij als zesde in het F2-kampioenschap en werd er geen beroep op hem gedaan als reserve. Naar de Formule 1?Giedo van Garde’s Formule 1-avontuur begon oorspronkelijk in 2006, toen hij tekende bij het Super Aguri Formula One team tekende als reservecoureur. Hier zou uiteindelijk weinig van terecht komen, aangezien hij in het begin van 2007 onverwachts werd aangekondigd als test- en reservecoureur voor het Nederlandse Spyker F1. Uiteindelijk zou een echt Formula 1-zitje op zich laten wachten tot 2013. Toen werd wereldkundig gemaakt dat Van der Garde een zitje had bemachtigd bij Caterham Formula One, het team waar hij het jaar hiervoor als reservecoureur onder contract stond. Het 2013-seizoen zou, achteraf gezien, Van der Garde’s eerste en enige Formule 1-seizoen zijn. Gedurende zijn tijd in de koningsklasse van de autosport behaalde de Nederlander degelijke resultaten – tenminste, als er rekening wordt gehouden met de matige snelheid van de Caterham-bolide. Na dit seizoen werd echter duidelijk dat er geen toekomst was voor de Nederlander bij het team, waarop hij de overstap maakte naar Sauber, waar hij diende als reserve- en testcoureur. Ook zijn tijd bij Sauber liep uit op een deceptie. Ondanks claims dat hem was beloofd dat hij een permanent Sauber-zitje zou krijgen in 2015, liet Sauber hem halverwege 2014 al weten dat zij geen beroep om hem zouden doen. Dit liep uiteindelijk uit op een soap vol rechtszaken en controverse. Uiteindelijk bereikte het team en Van der Garde een overeenkomst en was Van der Garde’s F1-avontuur voor goed voorbij. Na de Formule 1Na zijn tijd in de Formule 1 verlegde Van der Garde zijn focus naar de TV-wereld. Vanaf 2015 is hij vaste gast bij diverse Formule 1-programma’s van Ziggo Sport en sinds 2022 is hij vast onderdeel van ViaPlay’s team van analisten. Overigens is Van der Garde altijd blijven racen. Zo deed hij in 2016, 2018, 2019, 2020 en 2021 mee aan de 24 Uur van Le Mans en is/was hij actief in diverse LMP2-klassen. |