Informatie
Giedo van der Garde is een Nederlandse coureur, commentator en mediapersoonlijkheid. Van der Garde was onder andere actief in de Formule 1 en is vaste gast en analist bij diverse Formule 1-programma’s op Ziggo Sport en ViaPlay.
Biografie
Van der Garde werd op 25 april 1985 geboren in Rhenen, Utrecht. Hij is getrouwd met Denise Boekhoorn, met wie hij drie kinderen heeft. Samen wonen zij in zijn geboorteplaats Rhenen.
De carrière van Giedo van der Garde
Ondanks dat Van der Garde tegenwoordig weinig racet, kennen velen hem vooral als autocoureur. Giedo van der Garde behoort tot de meest getalenteerde Nederlandse autocoureurs en heeft een indrukwekkende autosportcarrière, waarin hij een van de weinige Nederlanders was die ooit in de Formule 1 reed.
Karttalent
Net als veel andere racetalenten begon Van der Garde zijn carrière in de kartsport. Op 13-jarige leeftijd, in 1998, werd hij Nederlands kartkampioen en racete hij internationaal. In 2001 werd hij uitgeroepen tot beste ‘rookie’ in de Super A-klasse, en in 2002 werd hij wereldkampioen in diezelfde klasse.
Formula Renault, Formule 3 en Formula Renault 3.5
Van der Garde maakte al snel de overstap naar Formule-auto’s, te beginnen in de Formula Renault bij het Nederlandse Van Amersfoort Racing, waar later ook Max Verstappen zou racen. Zijn sterke prestaties leidden tot een contract bij het Renault F1 Driver Development Programme, een traject voor potentiële Formule 1-coureurs.
In 2004 racete hij voor het Signature-Plus team in de Formule 3, maar eindigde slechts als negende in het kampioenschap. Renault beëindigde hierop zijn deelname in hun F1 Development Programma. Toch bleef hij actief in de Formule 3, onder andere bij Team Rosberg en ART Grand Prix (destijds ASM). In 2006 stapte hij over naar de Formula Renault 3.5 Series, waarin hij tot 2008 actief bleef. Hij sloot 2008 af als kampioen.
GP2
In lijn met veel talentvolle racers stapte Van der Garde over naar de GP2 Series, de opstapklasse voor de Formule 1. Voor het seizoen 2008-2009 tekende hij bij iSport International en behaalde daar degelijke resultaten. In 2012 werd hij aangesteld als F2-coureur én Formule 1-reservecoureur voor Caterham. Dat seizoen eindigde hij als zesde in het F2-kampioenschap zonder in de F1 ingezet te worden als reserve.
Naar de Formule 1?
Het Formule 1-avontuur van Van der Garde begon oorspronkelijk in 2006, toen hij als reservecoureur tekende bij het Super Aguri Formula One team. Dit leidde echter niet tot races, en in 2007 werd hij onverwacht test- en reservecoureur bij het Nederlandse Spyker F1.
In 2013 wist hij eindelijk een vast Formule 1-zitje te bemachtigen bij Caterham Formula One, waar hij het jaar ervoor reserve was. Dat jaar werd zijn eerste en enige volledige Formule 1-seizoen. Ondanks de matige snelheid van de Caterham-bolide behaalde hij redelijk solide resultaten. Na 2013 was er echter geen toekomst meer voor hem bij het team, waarna hij overstapte naar Sauber als reserve- en testcoureur.
Zijn tijd bij Sauber eindigde in conflict. Hoewel hij had aangegeven een vast zitje bij Sauber te krijgen in 2015, werd hij halverwege 2014 geïnformeerd dat het team hem toch niet zou inzetten. Dit resulteerde in een soap vol rechtszaken en controverse. Uiteindelijk kwam het tot een overeenkomst en kwam er een einde aan zijn F1-avontuur.
Na de Formule 1
Na zijn Formule 1-tijd verlegde Van der Garde zijn focus naar televisie. Sinds 2015 is hij vaste gast in Formule 1-programma’s van Ziggo Sport en sinds 2022 is hij een vaste analist bij ViaPlay.
Naast zijn mediawerkzaamheden is Van der Garde altijd blijven racen. Hij nam in 2016, 2018, 2019, 2020 en 2021 deel aan de 24 Uur van Le Mans en is/was actief in verschillende LMP2-klassen.