Sauber

Sauber



Informatie

Er zijn weinig teams die zo’n bijzondere reis hebben gemaakt als Sauber. Het team uit het Zwitserse Hinwil staat aan de vooravond van een nieuw hoofdstuk als Audi-fabrieksteam. Een reis die begon in een kleine garage en via successen in de sportwagenracerij leidde naar de koningsklasse van de autosport.

De fundamenten in de sportwagenracerij

Peter Sauber richtte zijn team op in 1970. Met de bouw van de Sauber C1 legde hij de basis voor wat zou uitgroeien tot een gerespecteerd raceteam. In de jaren ’80 volgde een cruciale samenwerking met Mercedes-Benz, wat resulteerde in verschillende successen.
Het absolute hoogtepunt kwam in 1989 toen Sauber-Mercedes de 24 uur van Le Mans won. In deze periode ontwikkelde het team zich tot een ware talentenfabriek. Jonge coureurs als Michael Schumacher, Karl Wendlinger en Heinz-Harald Frentzen maakten hun eerste kilometers in Sauber-sportscars.

De stap naar de Formule 1

Na het succes in de sportwagenracerij waagde Peter Sauber de sprong naar de Formule 1. Met steun van Mercedes-Benz debuteerde het team in 1993. De C12, bestuurd door JJ Lehto en Karl Wendlinger, maakte direct indruk met een vijfde plaats tijdens de eerste race in Zuid-Afrika.
“Dit resultaat overtrof al onze verwachtingen”, zei Peter Sauber destijds. “Het liet zien dat we klaar waren voor de Formule 1.”
De eerste jaren waren niet gemakkelijk. Het team moest wennen aan de hoge eisen van de Formule 1. Mercedes trok zich eind 1994 terug als motorleverancier, maar Sauber bleef vechten. Een belangrijke stap was de komst van Red Bull als sponsor in 1995, wat financiële stabiliteit bracht.

De Ferrari-periode

Vanaf 1997 begon een langdurige samenwerking met Ferrari als motorleverancier. Het team opereerde als een klantenteam maar wist regelmatig indruk te maken. De doorbraak kwam in 2001 met de vierde plaats in het constructeurskampioenschap.
In deze periode bewees Sauber opnieuw een uitstekend oog te hebben voor talent. Een jonge Kimi Räikkönen kreeg, ondanks protesten van enkele concurrenten, zijn Formule 1-kans bij het team. De Fin zou later wereldkampioen worden bij Ferrari.

De gloriejaren met BMW

Een nieuw hoofdstuk begon in 2006 toen BMW het team overnam. Als BMW Sauber groeide de renstal uit tot een topteam. Nick Heidfeld behaalde direct podiumplaatsen en met de komst van Robert Kubica kreeg het team een nieuwe ster in huis.
Het absolute hoogtepunt kwam in 2008. Tijdens de Grand Prix van Canada behaalde Robert Kubica de eerste en enige overwinning voor het team. Met een één-twee finish, Kubica voor Heidfeld, was de feestvreugde compleet.
“Dit is een historisch moment voor ons team”, jubelde teambaas Mario Theissen. “We hebben bewezen dat we kunnen winnen.”
Het team eindigde dat jaar als derde in het constructeurskampioenschap met 135 punten. Een prestatie die de potentie van het team onderstreepte.

Crisis en heropleving

De financiële crisis van 2009 zorgde voor het vertrek van BMW. Peter Sauber nam het team weer over en voorkwam een faillissement. De jaren die volgden waren zwaar, maar het team bleef vechten voor haar bestaan.
Ondanks de beperkte middelen bleef Sauber jong talent een kans geven. Sergio Perez, Kamui Kobayashi en later Charles Leclerc toonden hun kunnen in de Sauber-bolides. Het team boekte regelmatig verrassende resultaten, met als hoogtepunt de vier podiumplaatsen in 2012.

De Alfa Romeo-jaren

Een nieuwe fase brak aan in 2018 met de komst van Alfa Romeo als titelsponsor. Het partnership bracht stabiliteit en een hernieuwde focus. Met Kimi Räikkönen als ervaren kopman en Antonio Giovinazzi als talent scoorde het team regelmatig punten.
De beste prestatie onder Alfa Romeo-vlag kwam in 2022. Met Valtteri Bottas en Zhou Guanyu als rijdersduo eindigde het team als zesde in het constructeurskampioenschap. Een bewijs dat het team nog steeds kon meevechten in het sterke middenveld.

Het huidige seizoen

In 2024 rijdt het team als Stake F1 Team Kick Sauber. Onder leiding van Alessandro Alunni Bravi en technisch directeur James Key werkt het team vanuit de hightech faciliteit in Hinwil aan nieuwe successen.
Valtteri Bottas en Zhou Guanyu vormen een ervaren rijdersduo dat het team naar voren moet brengen. De C44 chassis, aangedreven door Ferrari-motoren, toont de technische capaciteiten van het team.

De toekomst met Audi

De grootste verandering staat voor de deur. Vanaf 2026 wordt Sauber het fabrieksteam van Audi. De Duitse autogigant heeft al een minderheidsbelang genomen en zal geleidelijk de volledige controle overnemen.
Met de komst van voormalig Ferrari-teambaas Mattia Binotto als technisch directeur en de aangekondigde terugkeer van Nico Hülkenberg in 2025, laat het team zien klaar te zijn voor de toekomst.

Een blijvende erfenis

In ruim dertig jaar Formule 1 heeft Sauber zich ontwikkeld van een bescheiden privateer tot een gerespecteerd team. Met één overwinning, één pole position en zeven snelste ronden heeft het team bewezen te kunnen presteren op het hoogste niveau.
De grootste verdienste van Sauber ligt misschien wel in het ontwikkelen van talent. Van Michael Schumacher tot Charles Leclerc, vele coureurs die later successen zouden boeken, begonnen hun carrière bij het Zwitserse team.
Het verhaal van Sauber is er een van doorzettingsvermogen, technische innovatie en passie voor de autosport. Met de aanstaande transformatie naar Audi-fabrieksteam lijkt een nieuwe periode van succes aanstaande. De fundamenten die Peter Sauber dertig jaar geleden legde, vormen nog steeds de basis voor een team dat klaar is voor de toekomst.