Het circuit van Monza , voluit ‘Autodromo Nazionale Monza’, een 5,793 km lang racecircuit bij de stad Monza, ten noorden van Milaan, in Italië. Het werd gebouwd in 1922, was na Brooklands en Indianapolis het derde speciaal aangelegde circuit ter wereld en vormt sinds 1949 jaarlijks het decor voor de Grote Prijs van Italië.
Oudste circuit van Europa
De autodroom van Monza is een van de oudste officiële autosport-circuits ter wereld en de oudste racebaan op het Europese continent. Het circuit werd in 1922 gebouwd en bestond toen uit twee verschillende parcours: een ‘normaal’ parcours en een high speed oval. In de jaren ‘20 en ‘30 stond het circuit bekend als zeer gevaarlijk. Zo overleden in 1928 maar liefst 27 toeschouwers en de Italiaanse coureur Emilio Materassi tijdens een crash en overleden er tijdens de Monza Grand Prix in 1933 maar liefst drie coureurs gedurende een enkele dag. Dit zorgde ervoor dat de baan meerdere keren werd aangepast.
Renovaties, Formule 1 & nieuwe high speed oval
Door het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog werden de races op het circuit opgeschort en raakten delen van het circuit in verval. Daarom werd Monza begin 1948 grondig gerenoveerd en werd ‘pas’ op 17 oktober 1948 weer een Grand Prix gehouden.
Sinds 1950 vindt de officiële Formule 1 Grand Prix van Italië plaats om op Monza (met uitzondering van 1980). De eerste Italiaanse GP werd gewonnen door Giuseppe “Nino” Farina.
In 1954 onderging het circuit opnieuw een gedaantewisseling. Deze keer werd er een nieuwe bocht toegevoegd, Parabolica, en werden de inmiddels befaamde hellende bochten — de sopraelevate curves — op de high speed oval gebouwd. Het nieuwe parcours werd het jaar hierop direct gebruikt. Deze Grand Prix werd gewonnen door niemand minder dan de legendarische coureur Juan Manuel Fangio. Helaas werd enkele jaren later besloten om de nieuw gebouwde, hellende bochten niet meer te gebruiken. De bochten waren te slecht gebouwd, veroorzaakte schade aan de auto’s en waren te onveilig.
Formule 1 & De Grand Prix van Italië
Het circuit van Monza heeft het decor gevormd van verschillende legendarische momenten. Wat dacht je bijvoorbeeld van de Italiaanse Grand Prix van 95, waar David Coulthard tijdens de formation lap spinde maar, waar Damon Hill en Michael Schumacher elkaar van de baan reden en waar uiteindelijk Johnny Herbert er met de overwinning vandoor ging. Of de Grand Prix van 2020, toen Pierre Gasly, mede dankzij een goed getimede Safety Car en een gesloten pit lane, in zijn AlphaTauri naar de overwinning reed.
Vandaag de dag is Monza een van de leukste en populairste banen op de Formule 1-kalender, mede vanwege de hoge gemiddelde snelheid en vele inhaalmogelijkheden. We kijken daarom uit naar nog talloze leuke, spannende en misschien wel legendarische races op het circuit!
De bochten van de Autodrome Nazionale Monza
Ook de 11 bochten (of bochten combinaties) van Monza hebben namen:
- Bocht 1 & 2: Variante del Rettifilo (1e Variante)
- Bocht 4 & 5: Variante della Roggia (2e Variante)
- Bocht 6 & 7: Curve di Lesmo
- Bocht 8, 9 & 10: Variante Ascari
- Bocht 11: Curva Parabolica