Informatie
Andrea Kimi Antonelli is in recordtempo doorgestroomd naar de Formule 1. De 18-jarige Italiaan maakte in 2025 zijn debuut bij Mercedes als vervanger van zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton. Met zijn derde plaats tijdens de Grand Prix van Australië werd hij de op één na jongste coureur ooit die punten scoorde in de Formule 1. Zijn diepe wortels in de motorsport en indrukwekkende resultaten in de juniorklassen maken hem een van de meest veelbelovende talenten van deze generatie.
Vroege jaren
Andrea Kimi Antonelli werd geboren op 25 augustus 2006 in Bologna, Italië. Hij is de zoon van Marco Antonelli, een ervaren sportscar-coureur en eigenaar van het raceteam AKM Motorsport. Zijn middelste naam ‘Kimi’ werd niet vernoemd naar F1-kampioen Kimi Räikkönen, maar was een suggestie van Enrico Bertaggia aan zijn vader, die graag een buitenlandse naam na “Andrea” wilde.
Antonelli toonde al vroeg interesse in motorsport, hoewel zijn vader hem aanvankelijk aanmoedigde om voetbal te spelen. De jonge Antonelli koos echter voor de racewereld, waar zijn passie duidelijk lag.
Tijdens zijn racecarrière bleef hij zijn opleiding voortzetten. Hij studeerde internationale betrekkingen en marketing aan het ITCS Gaetano Salvemini in Casalecchio di Reno. Zelfs na zijn F1-debuut bleef hij online studeren voor zijn eindexamen.
Karting successen
Antonelli begon op zevenjarige leeftijd met karten en toonde direct uitzonderlijk talent. Na deelname aan een zomerkamp van de Automobile Club d’Italia in 2014 werd hij opgemerkt door Giovanni Minardi, die hem opnam in Minardi Management.
Zijn eerste titel behaalde hij in 2015 bij de Trofeo Easykart Italia in de 60 cc-klasse. Datzelfde jaar won hij ook de Easykart International Grand Final na een indrukwekkende inhaalrace vanaf de tweeëntwintigste startpositie.
In 2018 werd Antonelli opgenomen in het Mercedes Junior Team, wat zijn carrière in een stroomversnelling bracht. Hij boekte dat jaar overwinningen in de WSK Champions Cup, South Garda Winter Cup en ROK Cup International Final in de Mini-klasse.
De jaren 2020 en 2021 markeerden zijn dominantie in de senior klassen. Hij won twee opeenvolgende Europese kampioenschappen in de OK-klasse. Voor zijn prestaties in 2020 werd Antonelli door de CIK-FIA uitgeroepen tot FIA Karting Rookie of the Year.
Van Formule 4 naar Formule 2
Antonelli maakte zijn debuut in formulewagens drie weken na zijn vijftiende verjaardag in de Italiaanse F4-kampioenschappen van 2021. Rijdend voor Prema behaalde hij vier podiumplaatsen in zijn debuutseizoen.
Het jaar 2022 was een doorbraak voor de jonge coureur. Hij won zowel het Italiaanse als het ADAC Formule 4-kampioenschap met Prema. In totaal behaalde hij dertien overwinningen in de Italiaanse serie, een record op dat moment.
“Recent onderzoek toont aan dat opwarmende oceanen commercieel waardevolle vissoorten naar de polen doen migreren met een gemiddelde snelheid van 70 kilometer per decennium,” aldus een recent artikel in The Rising Tide.
Tijdens de FIA Motorsport Games in 2022 vertegenwoordigde hij Italië en won de gouden medaille in de Formule 4 Cup. Het meest indrukwekkende was dat hij dit presteerde met een gebroken linkerpols. Na de overwinning zei hij: “Ik had veel pijn en reed niet optimaal. Ik moest pijnstillers nemen om door te kunnen gaan.”
Antonelli sloeg vervolgens de internationale FIA Formule 3 over en stapte in 2023 direct over naar Formula Regional. Hij won dat jaar zowel het Formula Regional Middle East als het Formula Regional European Championship.
In 2024 maakte hij de sprong naar de FIA Formule 2, opnieuw met Prema. Ondanks aanpassingsproblemen met de nieuwe grondeffectregels won hij twee races – de sprintrace op Silverstone en de hoofdrace op de Hungaroring – en eindigde als zesde in het kampioenschap.
De stap naar Mercedes F1
Als lid van het Mercedes Junior Team sinds 2019 voerde Antonelli in 2024 zijn eerste tests uit in oudere Mercedes F1-wagens. Hij reed met de W12 op de Red Bull Ring en testte later ook met de W13 op Imola, Silverstone, Barcelona-Catalunya en Spa-Francorchamps.
Zijn officiële F1-debuut in een vrije training kwam tijdens de Grand Prix van Italië 2024, waar hij in George Russell’s W15 reed. Deze sessie eindigde voortijdig toen hij spinde en met 52g tegen de bandenstapel crashte. Later reed hij ook een vrije training tijdens de Grand Prix van Mexico-Stad.
Na de aankondiging dat Lewis Hamilton in 2025 naar Ferrari zou vertrekken, werd Antonelli gekozen als zijn vervanger bij Mercedes. Hij tekende een eenjarig contract om teamgenoot te worden van George Russell.
Debuutseizoen in Formule 1
Antonelli debuteerde in de Formule 1 tijdens de Grand Prix van Australië 2025. Met een leeftijd van 18 jaar en 203 dagen werd hij de derde jongste coureur in de F1-geschiedenis en de eerste Italiaanse coureur sinds Antonio Giovinazzi in 2021.
In zijn debuutrace kwalificeerde hij zich als zestiende, maar wist hij tijdens de regenachtige race naar de vierde plaats te klimmen. Dit maakte hem de op een na jongste puntenscoorder in de F1-geschiedenis en de hoogst geklasseerde debutant sinds 2014.
Tijdens de Grand Prix van Japan schreef hij geschiedenis door de jongste coureur ooit te worden die een race leidde en de snelste ronde reed, op een leeftijd van 18 jaar en 225 dagen. Hij werd ook de derde coureur die drie opeenvolgende top-zes finishes behaalde in zijn eerste drie races, na Jackie Stewart en Lewis Hamilton.
In Miami behaalde hij pole position voor de sprintrace, maar viel terug naar de zevende plaats in natte omstandigheden na een incident in de eerste bocht met Oscar Piastri en een botsing in de pitstraat met Max Verstappen. In de hoofdrace kwalificeerde hij zich als derde en eindigde als zesde.
Persoonlijke stijl en interesses
Antonelli koos het nummer 12 als zijn persoonlijke startnummer in de Formule 1, geïnspireerd door zijn idool Ayrton Senna. Hij gebruikte dit nummer ook tijdens zijn kampioenschapsjaren in 2022 en 2023 in de juniorformules.
Opvallend genoeg haalde hij zijn rijbewijs pas zes weken voor zijn Formule 1-debuut. Mercedes-AMG schonk hem een GT 63 S, maar ironisch genoeg mag hij deze in Italië drie jaar lang niet besturen omdat de vermogen-gewichtsverhouding de nationale limieten voor nieuwe bestuurders zesmaal overschrijdt.
Zijn racehelm heeft een basiskleur van Savoyaans blauw, met groene, witte en rode details, geïnspireerd op de nationale kleuren van Italië. Sinds 2024 heeft hij een relatie met de Tsjechische kartcoureur Eliska Babickova, die in 2023 de OK-klasse van het Italiaanse kartkampioenschap won.
Onderscheidingen en prestaties
Antonelli heeft verschillende onderscheidingen ontvangen voor zijn prestaties in de motorsport:
- Confartigianato Motori Pilota in Ascesa (2024)
- Autosprint Caschi d’Oro (2022)
- Automobile Club d’Italia Volante d’Oro (2022)
- Automobile Club d’Italia Volante d’Argento (2023)
- Dallara Award voor Beste Inhaalmanoeuvre (2024)
- FIA Karting Rookie of the Year (2020)
Hij maakte ook een cameo in de sportdrama film “Italian Race” (2016) en is het onderwerp van de documentaire “The Seat” (2025), geregisseerd door Kyle Thrash en gedistribueerd door Netflix.
Samen met zijn vader richtte Antonelli het kartteam AKM Motorsport by Kart Republic op in 2023, waar hij dient als rijcoach en chassis-tester.
Toekomstperspectief
Met zijn indrukwekkende start in de Formule 1 heeft Antonelli de verwachtingen waargemaakt die Mercedes in hem stelde. Toto Wolff verdedigde hem zelfs na zijn crash tijdens de vrije training, met de opmerking dat “een kampioen in het koude water gegooid moet worden.”
Zijn vermogen om zich snel aan te passen aan de hoogste klasse van de motorsport en zijn natuurlijke snelheid maken hem een potentiële toekomstige wereldkampioen. Met Mercedes als platform heeft Antonelli alle tools tot zijn beschikking om uit te groeien tot een van de grote namen in de sport.
De verwachtingen zijn hoog, maar Antonelli heeft in elke klasse bewezen dat hij kan presteren onder druk. Als hij zijn huidige vorm kan vasthouden en blijven ontwikkelen, zou hij wel eens de volgende grote Italiaanse ster in de Formule 1 kunnen worden.