FIA

Miami GP: Hamilton en onbekende rijder ontlopen straf na botsing in bocht 17

📱 Download de F1Head app voor sneller F1 nieuws!

Gepubliceerd op 5 mei 2025 om 00:58
Lewis Hamilton en zijn Ferrari zijn zonder sanctie weggekomen na een botsing met auto 55 tijdens de Miami Grand Prix. De stewards achtten beide coureurs medeschuldig aan het incident in bocht 17 en besloten tot geen verdere actie.

Stewards delen schuld bij Miami-incident

De FIA-stewards hebben besloten geen straf uit te delen na de botsing tussen Lewis Hamilton (auto 44) en de coureur van auto 55 tijdens de Miami Grand Prix. Het incident vond plaats om 17:33 lokale tijd in bocht 17 van het circuit.

Na uitgebreid onderzoek van video-beelden, telemetrie en onboard-camera’s concludeerden de stewards dat beide rijders hebben bijgedragen aan de aanrijding. Hamilton werd oorspronkelijk beschuldigd van het veroorzaken van een botsing, een overtreding van Appendix L, Hoofdstuk IV, Artikel 2 d) van de FIA International Sporting Code.

Wederzijdse schuld bij inhaalpoging

Volgens het officiële stewarding-rapport probeerde auto 55 Hamilton in te halen aan de binnenkant van bocht 17, waarna beide wagens contact maakten bij de apex van de bocht. De stewards stelden vast dat de rijder van auto 55 er niet in slaagde een duidelijke positie te bemachtigen om recht te hebben op de ideale lijn, conform de Driving Standards Guidelines.

Tegelijkertijd constateerden de officials dat Hamilton eerder dan gebruikelijk de bocht instuurde, waardoor hij de inhaalpoging van zijn concurrent frustreerde. “Auto 44 draaide eerder dan gewoonlijk de bocht in en beïnvloedde daarmee de inhaalpoging van de bestuurder van auto 55,” aldus de stewards in hun beslissing.

Geen dominante schuld vastgesteld

De commissie onder leiding van Felix Holter, Mathieu Remmerie, Derek Warwick en Steve Pence oordeelde dat geen van beide coureurs voornamelijk verantwoordelijk was voor de botsing. Dit leidde tot de beslissing om geen verdere actie te ondernemen tegen een van beide rijders.

Het incident onderstreept de complexiteit van wheel-to-wheel racing in de Formule 1, waar split-second beslissingen kunnen leiden tot contact tussen auto’s. De stewards benadrukten in hun rapport dat hun beslissingen onafhankelijk van de FIA worden genomen en uitsluitend gebaseerd zijn op relevante reglementen, richtlijnen en gepresenteerd bewijsmateriaal.

Appealrecht blijft bestaan

Hoewel beide teams zijn vrijgesproken, herinneren de stewards alle deelnemers eraan dat zij het recht hebben om bepaalde beslissingen van de stewards aan te vechten. Dit kan volgens Artikel 15 van de FIA International Sporting Code en Hoofdstuk 4 van de FIA Judicial and Disciplinary Rules, binnen de daarvoor geldende termijnen.

Voor Hamilton betekent dit dat zijn Miami-weekend niet wordt overschaduwd door een gridstraf of tijdstraf, terwijl ook zijn opponent zonder sanctie verder kan in het weekend. Het incident toont aan hoe nauw de marges zijn in de moderne Formule 1, waar agressieve maar faire racemoves worden getolereerd door de officials.

Het officiële FIA-document is hier te raadplegen.