Communicatieproblemen tussen Hamilton en Ferrari? Vasseur geeft uitleg

Ferrari-teambaas Fred Vasseur heeft opheldering gegeven over de opvallende radiostilte tussen Lewis Hamilton en zijn race-engineer Riccardo Adami tijdens de Grand Prix van Monaco. Na afloop van de race vroeg Hamilton of iemand boos op hem was toen hij geen reactie kreeg op zijn dankwoord. Vasseur ontkent spanningen binnen het team en wijst op afspraken over communicatiemomenten op het circuit.

Ferrari

Stilte na de race

De zevenvoudig wereldkampioen finishte als vijfde in Monaco, op 51 seconden achterstand van racewinnaar Lando Norris. Na het vallen van de vlag bedankte Hamilton zijn team, maar kreeg geen reactie. “Zijn jullie boos op me ofzo?” vroeg de Brit vervolgens via de boordradio. Ook op deze vraag volgde geen antwoord.

Dit voorval is niet het eerste communicatieprobleem tussen Hamilton en Adami sinds de Brit bij Ferrari rijdt. Ook tijdens eerdere races dit seizoen waren er al enkele stroeve uitwisselingen te horen.

Communicatieproblemen tijdens de race

Tijdens de race in Monaco vroeg Hamilton of hij nog steeds een minuut achter de leiders reed. Adami antwoordde echter dat er een gevecht gaande was, waarop Hamilton reageerde: “Je beantwoordt mijn vraag niet. Maar het maakt niet uit, ik vraag gewoon of ik een minuut achterstand heb of niet?” Adami gaf toen aan dat het om 48 seconden ging.

In een interview na de race vertelde Hamilton: “De informatie was niet echt duidelijk. Ik begreep niet wat bedoeld werd met ‘dit is onze race’. Ik wist niet waar ik voor vocht. Vocht ik voor de volgende positie? Maar toen ik later naar de data keek, was ik niet eens in de buurt van de jongens voor me.”

Vasseur geeft uitleg

“Als de coureur iets vraagt tussen bocht 1 en 3, moeten we tot de tunnel wachten met antwoorden,” legde Vasseur uit tegenover de media. “Zo voorkomen we dat we tijdens de bochten met hem praten. Het is niet zo dat we slapen of een biertje aan de pitmuur drinken… We hebben gewoon eerder afgesproken waar we met hem praten.”

De teambaas benadrukt dat er geen sprake is van spanningen binnen het team. “Eerlijk gezegd bestaat er geen spanning als iemand iets vraagt. Hij rijdt met 300 kilometer per uur tussen de muren, staat onder druk en vecht, dus ik vind het prima. Ik sprak met hem na de race, hij was helemaal niet boos.”

Hamilton’s positie in het kampioenschap

Door zijn vijfde plaats in Monaco verloor Hamilton meer terrein op kampioenschapsleider Oscar Piastri. De Brit staat nu 98 punten achter in het kampioenschap en had na afloop gemengde gevoelens over zijn race.

“Ik zat eigenlijk een beetje in niemandsland,” aldus Hamilton. “Door mijn gridstraf startte ik als zevende, zat ik een tijdje achter twee auto’s, en toen ik er voorbij was, reed ik alleen. De afstand was behoorlijk groot en ik vocht eigenlijk met niemand. Ik had een safety car nodig, maar die kwam niet.”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *