De FIA-stewards hebben het protest van Aston Martin tegen de resultaten van de kwalificatie voor de Grand Prix van China afgewezen. Dit besluit kwam nadat Ferrari-coureur Carlos Sainz tijdens Q2 uit de bocht vloog en tegen de bandenstapel botste, wat leidde tot een rode vlag.
Incident tijdens Q2
Carlos Sainz verloor de controle over zijn voertuig in de laatste bocht van de tweede kwalificatiesessie, waarna hij de tegenovergestelde bandenmuur raakte. Het incident zorgde ervoor dat hij meer dan een minuut onbeweeglijk op de baan bleef staan, waardoor de sessie onderbroken werd met een rode vlag. Volgens het sportreglement van de F1 onder artikel 39.6 mag een coureur wiens auto tijdens de kwalificatie of de sprintkwalificatie op de baan stilvalt, niet verder deelnemen aan die sessie. Desondanks kon Sainz zijn auto weer aan de praat krijgen en na snelle reparaties een ronde neerzetten die hem naar Q3 bracht. Hierdoor werd Lance Stroll van Aston Martin, die 11e werd, uitgeschakeld.
In-depth Analyse van de regels
Aston Martin baseerde hun protest op de veronderstelling dat de regels geen ruimte bieden voor coureurs die met hulp van marshals of andere externe middelen hun weg kunnen vervolgen. Echter, de letterlijke tekst van artikel 39.6 specificeert dit niet expliciet, wat Aston Martin de opening gaf om bezwaar te maken tegen de beslissing.
Discussie over de toepassing van regels
Tijdens de behandeling van de zaak haalden de stewards voorbeelden aan van eerdere gebeurtenissen waar vergelijkbare situaties anders werden afgehandeld. Zo werd verwezen naar een incident met Williams-coureur Alex Albon tijdens de Grand Prix van Canada in 2022, waarbij hij na 40 seconden stilstand de sessie mocht hervatten. Aston Martin argumenteerde dat de stilstand van Sainz, die 1 minuut en 17 seconden duurde, te lang was volgens de regels.
Conclusie van de stewards
De stewards concludeerden na overleg en beoordeling van eerdere praktijken dat, hoewel de tekst van artikel 39.6 strikter geïnterpreteerd kon worden, de gevestigde praktijk binnen de sport niet noodzaakte tot een herziening van het huidige besluit door de wedstrijdleiding. De bijeenkomsten van de F1-commissie toonden aan dat er wel discussie is geweest over een mogelijke tijdsduur voor een ‘stop’, maar dat er geen overeenstemming was bereikt. De stewards besloten uiteindelijk dat het uniforme gebruik van de regel in het verleden de doorslag gaf om het protest van Aston Martin niet toe te wijzen.