McLaren

“Formule 1-auto’s van 2026: lichter, compacter en 40% minder downforce”


Met het oog op 2026 worden er flinke wijzigingen in de reglementen verwacht die de auto’s aanzienlijk zullen veranderen. Hierbij gaat het niet alleen om de krachtbronnen, maar ook om het uiterlijk en de afmetingen van de bolides.

Nieuwe krachtbronnen

De krachtbronnen in de koningsklasse van de autosport gaan op de schop. Er wordt een toename van elektrische kracht verwacht, waarbij er maar liefst 350 kilowatt uit de batterij zal komen in plaats van de huidige 120 kilowatt. Dit is een bijna verdrievoudiging van het elektrische vermogen. Hoewel alleen de MGU-K beschikbaar zal zijn voor het terugwinnen van 475 pk, markeert dit een significante stap naar een duurzamere Formule 1.

Afmetingen en gewicht

Niet alleen onder de motorkap, maar ook aan de buitenkant zullen de veranderingen zichtbaar zijn. De auto’s worden in 2026 naar verwachting lichter en kleiner. De FIA heeft aangekondigd dat ze het totale gewicht van de auto’s met vijftig kilogram wil verminderen. Hoewel dit een optimistisch streven lijkt, ziet technisch directeur Pat Symonds een goede kans om in een eerste stap minstens twintig kilogram te verminderen.

Een ander belangrijk punt van discussie is de breedte van de auto’s. Na vele discussies in de afgelopen jaren, lijkt er eindelijk een verandering op komst. De breedte van de auto’s zou moeten afnemen van tweehonderd naar 190 centimeter, en de wielbasis van 360 naar 340 centimeter. Hoewel Symonds denkt dat 330 centimeter mogelijk is, stuit dit op weerstand van sommige teams.



Aerodynamica en downforce

De aerodynamica gaat ook op de schop. Met de verwachte veranderingen zal er veertig procent minder downforce worden gegenereerd weet Auto Motor und Sport te melden. Echter, simulaties tonen aan dat, rekening houdend met alle factoren, de auto’s nauwelijks langzamer zullen zijn. Sterker nog, het inhalen zou makkelijker moeten worden zonder kunstmatige hulpmiddelen. Dit komt door de verminderde neerwaartse druk, die ervoor zorgt dat er minder turbulentie is achter de auto’s, wat het volgen en inhalen vergemakkelijkt.

In het kort

Met significante veranderingen in de krachtbronnen, afmetingen, gewicht en aerodynamica, belooft 2026 een spannend jaar te worden. Het doel is duidelijk: een duurzamere, competitievere en spannendere sport creëren voor zowel de teams als de fans.