Shutterstock

Omzet Viaplay daalt verder, verhoging abonnementskosten helpt weinig


Viaplay heeft in het tweede kwartaal van 2024 opnieuw een terugval in abonnees te verduren gehad. De omzet van de populaire streamingdienst daalde, ondanks de eerder dit jaar doorgevoerde prijsverhogingen. Deze maatregelen konden de negatieve trend in verkoopcijfers slechts gedeeltelijk afwenden.

Omzet daalt, prijsverhoging beperkt impact

De omzet van Viaplay daalde met 2,3 procent, waardoor deze terechtkwam op ongeveer 388 miljoen euro. De prijsverhoging die in mei werd doorgevoerd, dempte de daling enigszins maar kon het tij niet helemaal keren. Het aantal abonnees daalde deze periode met 1 procent. Dit is een minder scherpe daling dan die van de eerste drie maanden van dit jaar, waarin Viaplay bijna een vijfde van zijn abonnees verloor in vergelijking met hetzelfde kwartaal een jaar eerder.

Misgelopen potentie

Eerder dit jaar ontsnapte Viaplay aan een faillissement dankzij een kapitaalinjectie. Er werd een campagne tegen illegale streams en downloads opgezet om verdere verliezen te voorkomen. Volgens CEO Jørgen Madsen Lindemann zijn de inspanningen nog niet voorbij, en staat er later dit jaar meer verbetering op de agenda. Lindemann verwacht dat de inkomsten zullen stijgen door de start van de Engelse voetbalcompetitie deze zomer en de Formule 1-race in Zandvoort met Max Verstappen in augustus.

Kwartaalcijfers laten ruimte voor verbeteringen

De kwartaalcijfers tonen wel aan dat, ondanks de omzetdaling, de situatie er minder somber uitziet dan een jaar geleden. Het nettoverlies van Viaplay bedroeg 72 miljoen SEK, wat neerkomt op 6,24 miljoen euro, significant minder dan het jaar daarvoor. Dit is toe te schrijven aan verhoogde abonnementsprijzen en drastische kostenbesparingen. Viaplay besloot zich te concentreren op Nederland en Scandinavië na het verlaten van diverse markten.

Doorvoering van maatregelen

Lindemann benadrukt in een persbericht dat de herstructurering van Viaplay gestaag vordert. Enerzijds zag men de verlenging van de uitzendrechten van de Formule 1 in Nederland en andere Noordse landen tot eind 2029. Anderzijds kondigde het in Scandinavië nieuwe deals aan voor Europees clubvoetbal. Deze ontwikkelingen maken dat Viaplay vertrouwen heeft in een positief toekomstperspectief.

Kapitaalinjectie als reddingsboei

Viaplay kreeg vorig jaar een noodzakelijke kapitaalinjectie van Canal+ en PPF, samen goed voor twintig miljoen euro. Deze investering hield een dreigend faillissement op afstand. De streamingdienst is nu gericht op het omvormen van de huidige structuur om competitieve en winstgevende operaties te waarborgen.

Bekijk ook: