Grand Prix van Nederland - Zandvoort
De Grand Prix van Nederland, elke Nederlandse Formule 1-fan kijkt er naar uit en sinds 2021 maakt het circuit van Zandvoort eindelijk weer onderdeel uit van de Formule 1-kalender. Sinds zijn bouw in 1948 vormt het circuit het middelpunt van de autosport in Nederland en heeft het een aantal grote gedaanteveranderingen ondergaan.
Stratencircuit
De eerste plannen voor een circuit in de badplaats Zandvoort ontstonden in de jaren 30. Zo werd in 1939 voor het eerst een autorace gereden in de stad, toen nog op een stratencircuit. Gedurende de oorlog kwamen deze plannen stil te liggen, al legden de bezetters wel wegen aan die later onderdeel zouden uitmaken van het circuit. Na de oorlog werden een aantal wegen aan elkaar verbonden en werd het circuit met behulp van de legendarische coureur Sammy Davis afgemaakt.
De eerste officiële race op het circuit van Zandvoort vond plaats op 7 augustus 1948, onder de naam ‘Grand Prix van Zandvoort’. De Grand Prix werd gewonnen door een Thaise prins.
Zandvoort als Formule 1-circuit
Slechts vier jaar na de eerste officiële race werd de Grote Prijs van Nederland, de Dutch Grand Prix, opgenomen in de Formule 1-kalender. Helaas streek de koningsklasse van de autosport de jaren hierop (1954, 1956 en 1958) niet neer in Zandvoort. Vanaf 1958 tot en met 1985 was Zandvoort echter altijd onderdeel van het officiële Formule 1-kampioenschap.
Deze bijna 30 jaar durende periode kende zowel hoge toppen als diepe dalen. Door de jaren heen kwam het circuit bekend te staan als een van de meest uitdagende circuits voor coureurs. Het circuit vormde dan ook het decor voor menig titanenstrijd. Helaas was de sport in deze periode ook verre van veilig, waardoor fatale ongelukken regelmatig plaatsvonden. Zo ook in Zandvoort, waar de F1-coureurs Chris Lambert (1968), Piers Courage (1970) en Roger Williamson (1973) op tragische wijze om het leven kwamen.
In 1985 viel (tijdelijk) het doek voor de Grand Prix van Nederland. In dit jaar werd de laatste Grand Prix van Nederland verreden. De komende 35 jaar zou de Formule 1 niet meer racen in Nederland. Dit was mede te wijten aan aangescherpte overheidsregels en het faillisement van de exploitant van het circuit.
Formule 1 keert terug in Zandvoort
Het zou uiteindelijk tot 2021 duren voor de Formule 1 eindelijk weer terugkwam naar het circuit in de duinen. De jaren die hier aan voorafgingen werd al meerdere malen gesuggereerd dat een nieuwe Grand Prix van Nederland eraan zat te komen en op 14 mei 2019 kwam eindelijk de bevestiging. Het oorspronkelijke plan was om in 2020 weer op Zandvoort te gaan racen, maar de pandemie gooide helaas roet in het eten. Gelukkig vond de Nederlandse Grand Prix in 2021 wél doorgang en na 36 jaar was de Formule 1 eindelijk terug in Nederland.
Andere raceklasses
Natuurlijk is de Formule 1 niet de enige raceklasse die gebruik maakt van het Circuit van Zandvoort. Integendeel, in het verleden vormde het circuit het decor van talloze races in diverse klassen, waaronder de RTL GP Masters of F3, W Series, European Formula 5000 5000 Championship, de Formule , Formule Renault Eurocop, SMP F4 Championmship, de 24H Series en meer.
Momenteel maakt het circuit van Zandvoort onderdeel uit van de volgende competities:
- Formule 1
- Formule 2
- Formule 3
- Porsche Supercup
- GB3 Championship
- GT World Challenge Europe
- Formula Regional European Championship
- Alpine Elf Europa Cup
- ADAC Formula 4
- ADAC GT Masters
- Benelux Open Races 2022
De bochten van het Circuit van Zandvoort
Net zoals andere circuits hebben sommige bochten van het Circuit van Zandvoort specifieke namen:
- Bocht 1: de Tarzanbocht
- Bocht 2: de Gerlachbocht
- Bocht 3: de Hugenholtzbocht
- Bocht 4: Hunzerug
- Bocht 5: de Slotemakerbocht
- Bocht 7: Scheivlak
- Bocht 10: de Mastersbocht
- Bocht 10: CM.com bocht
- Bocht 11 & 12: de Hans Ernst bochten
- Bocht 13: de Kumhobocht
- Bocht 14: de Arie Luijendijk Bocht
# | Coureur | Team | Rondes | Startpositie | Tijd | Punten | Status |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Max Verstappen | Red Bull | 72 | 1 | 1:36:42.773 | 26 | Finished |
2 | George Russell | Mercedes | 72 | 6 | +4.071 | 18 | Finished |
3 | Charles Leclerc | Ferrari | 72 | 2 | +10.929 | 15 | Finished |
4 | Lewis Hamilton | Mercedes | 72 | 4 | +13.016 | 12 | Finished |
5 | Sergio Pérez | Red Bull | 72 | 5 | +18.168 | 10 | Finished |
6 | Fernando Alonso | Alpine F1 Team | 72 | 13 | +18.754 | 8 | Finished |
7 | Lando Norris | McLaren | 72 | 7 | +19.306 | 6 | Finished |
8 | Carlos Sainz | Ferrari | 72 | 3 | +20.916 | 4 | Finished |
9 | Esteban Ocon | Alpine F1 Team | 72 | 12 | +21.117 | 2 | Finished |
10 | Lance Stroll | Aston Martin | 72 | 10 | +22.459 | 1 | Finished |
11 | Pierre Gasly | AlphaTauri | 72 | 11 | +27.009 | 0 | Finished |
12 | Alexander Albon | Williams | 72 | 15 | +30.390 | 0 | Finished |
13 | Mick Schumacher | Haas F1 Team | 72 | 8 | +32.995 | 0 | Finished |
14 | Sebastian Vettel | Aston Martin | 72 | 19 | +36.007 | 0 | Finished |
15 | Kevin Magnussen | Haas F1 Team | 72 | 18 | +36.869 | 0 | Finished |
16 | Guanyu Zhou | Alfa Romeo | 72 | 14 | +37.320 | 0 | Finished |
17 | Daniel Ricciardo | McLaren | 72 | 17 | +37.764 | 0 | Finished |
18 | Nicholas Latifi | Williams | 71 | 20 | 0 | +1 Lap | |
19 | Valtteri Bottas | Alfa Romeo | 53 | 16 | 0 | Engine | |
20 | Yuki Tsunoda | AlphaTauri | 43 | 9 | 0 | Differential |
# | Coureur | Team | Q1 | Q2 | Q3 |
---|---|---|---|---|---|
1 | Max Verstappen | Red Bull | 1:11.317 | 1:10.927 | 1:10.342 |
2 | Charles Leclerc | Ferrari | 1:11.443 | 1:10.988 | 1:10.363 |
3 | Carlos Sainz | Ferrari | 1:11.767 | 1:10.814 | 1:10.434 |
4 | Lewis Hamilton | Mercedes | 1:11.331 | 1:11.075 | 1:10.648 |
5 | Sergio Pérez | Red Bull | 1:11.641 | 1:11.314 | 1:11.077 |
6 | George Russell | Mercedes | 1:11.561 | 1:10.824 | 1:11.147 |
7 | Lando Norris | McLaren | 1:11.556 | 1:11.116 | 1:11.174 |
8 | Mick Schumacher | Haas F1 Team | 1:11.741 | 1:11.420 | 1:11.442 |
9 | Yuki Tsunoda | AlphaTauri | 1:11.427 | 1:11.428 | 1:12.556 |
10 | Lance Stroll | Aston Martin | 1:11.568 | 1:11.416 | |
11 | Pierre Gasly | AlphaTauri | 1:11.705 | 1:11.512 | |
12 | Esteban Ocon | Alpine F1 Team | 1:11.748 | 1:11.605 | |
13 | Fernando Alonso | Alpine F1 Team | 1:11.667 | 1:11.613 | |
14 | Guanyu Zhou | Alfa Romeo | 1:11.826 | 1:11.704 | |
15 | Alexander Albon | Williams | 1:11.695 | 1:11.802 | |
16 | Valtteri Bottas | Alfa Romeo | 1:11.961 | ||
17 | Daniel Ricciardo | McLaren | 1:12.081 | ||
18 | Kevin Magnussen | Haas F1 Team | 1:12.319 | ||
19 | Sebastian Vettel | Aston Martin | 1:12.391 | ||
20 | Nicholas Latifi | Williams | 1:13.353 |
Samenvattingen Grand Prix van Nederland

Catch up with all the thrills and spills of Formula 2″s first EVER trip to Zandvoort! For more F1® videos, visit https://www.Formula1.com Follow F1®: https://www.instagram.com/F1 https://www.facebook.com/Formula1/ https://www.twitter.com/F1 https://www.twitch.tv/formula1 https://www.tiktok.com/@f1 #F2…

In a thrilling Zandvoort contest during qualifying, Max Verstappen just pipped Charles Leclerc to pole position. For more F1® videos, visit https://www.Formula1.com Follow F1®: https://www.instagram.com/F1 https://www.facebook.com/Formula1/ https://www.twitter.com/F1 https://www.twitch.tv/formula1 https://www.tiktok.com/@f1 #F1…
Nieuws van Grand Prix van Nederland


