Grand Prix van Nederland

Zandvoort


Programma 2024

23 Aug
12:30
GP Nederland Vrije Training 1
Circuit Park Zandvoort
23 Aug
16:00
GP Nederland Vrije Training 2
Circuit Park Zandvoort
24 Aug
11:30
GP Nederland Vrije Training 3
Circuit Park Zandvoort
24 Aug
15:00
GP Nederland Kwalificatie
Circuit Park Zandvoort
25 Aug
15:00
GP Nederland Race
Circuit Park Zandvoort

Informatie

De Grand Prix van Nederland, elke Nederlandse Formule 1-fan kijkt er naar uit en sinds 2021 maakt het circuit van Zandvoort eindelijk weer onderdeel uit van de Formule 1-kalender. Sinds zijn bouw in 1948 vormt het circuit het middelpunt van de autosport in Nederland en heeft het een aantal grote gedaanteveranderingen ondergaan. 

Geschiedenis van Zandvoort

Het verhaal van het Circuit van Zandvoort begint in de jaren ’30, toen de badplaats Zandvoort zijn potentieel als racehub ontdekte:

  • 1939: De allereerste autorace in Zandvoort vindt plaats op een tijdelijk stratencircuit.
  • 1940-1945: Tijdens de Duitse bezetting worden wegen aangelegd die later deel zouden uitmaken van het permanente circuit.
  • 1948: Op 7 augustus wordt de eerste officiële race verreden op het nieuw aangelegde Circuit van Zandvoort.
    • De baan is ontworpen met hulp van de legendarische Britse coureur Sammy Davis.
    • De eerste Grand Prix van Zandvoort wordt gewonnen door Prins Bira van Siam (het huidige Thailand).

Zandvoort in de Formule 1-era

Het circuit maakte snel naam in de internationale racerij:

  • 1952: De Grand Prix van Nederland wordt voor het eerst opgenomen in het officiële Formule 1-wereldkampioenschap.
  • 1953-1957: Het circuit is onregelmatig onderdeel van de F1-kalender.
  • 1958-1985: Zandvoort wordt een vaste waarde in de Formule 1, met 28 opeenvolgende jaren Grand Prix-actie.

Hoogtepunten uit de gloriejaren

  • 1967: Jim Clark behaalt zijn laatste F1-overwinning in Zandvoort, voordat hij het jaar erop tragisch om het leven komt.
  • 1975: De Britse coureur James Hunt behaalt hier zijn eerste F1-overwinning, rijdend voor het Nederlandse Hesketh-team.
  • 1977: Niki Lauda wint de Grand Prix slechts een jaar na zijn bijna fatale crash op de Nürburgring.
  • 1979: Gilles Villeneuve wint een spectaculaire race in zware regenomstandigheden.
  • 1985: Niki Lauda wint de laatste Formule 1-race van deze periode in Zandvoort, tevens zijn laatste F1-overwinning.

Uitdagingen en tragedies in Zandvoort

Het circuit stond bekend om zijn uitdagende karakter, maar kende helaas ook donkere momenten:

  • 1968: De Britse coureur Piers Courage verongelukt tijdens de Grand Prix.
  • 1970: De talentvolle Brit Chris Lambert komt om het leven tijdens een Formule 2-race.
  • 1973: Roger Williamson crasht en overlijdt in een van de meest tragische incidenten in de F1-geschiedenis.

Deze ongelukken leidden tot verbeteringen in de veiligheid, zowel op het circuit als in de sport in het algemeen.

Het intermezzo: Zandvoort zonder Formule 1

Na 1985 verdween de Formule 1 uit Zandvoort om verschillende redenen:

  • Strengere veiligheidseisen van de FIA waar het circuit niet aan kon voldoen
  • Financiële problemen van de circuitexploitant
  • Toenemende concurrentie van moderne circuits elders in de wereld

Ondanks het vertrek van de F1 bleef Zandvoort een belangrijk centrum voor de autosport in Nederland:

  • Het circuit bleef gastheer voor andere raceklassen, waaronder DTM en Formule 3
  • De Masters of Formula 3, een prestigieuze F3-race, trok jaarlijks internationale aandacht
  • Lokale races en evenementen hielden de racetraditie in Zandvoort levend

De wedergeboorte: Zandvoort keert terug in de Formule 1

Na een afwezigheid van 36 jaar maakte het Circuit van Zandvoort een spectaculaire comeback in de Formule 1:

  • 2019: Op 14 mei wordt officieel aangekondigd dat de Dutch Grand Prix terugkeert op de F1-kalender.
  • 2020: De geplande terugkeer wordt uitgesteld vanwege de wereldwijde COVID-19 pandemie.
  • 2021: Op 5 september vindt de eerste moderne F1-race plaats in Zandvoort, gewonnen door Max Verstappen.

Aanpassingen voor de moderne F1

Om het circuit klaar te maken voor de terugkeer van de Formule 1, werden ingrijpende renovaties uitgevoerd:

  • De Hugenholtz-bocht (bocht 3) kreeg een banking van 19 graden
  • De Arie Luyendykbocht (laatste bocht) werd vernieuwd met een banking van 18 graden
  • De pitstraat werd verlengd en gemoderniseerd
  • Veiligheidsvoorzieningen werden geüpgraded naar de laatste F1-standaarden

Deze renovaties hebben het historische karakter van het circuit behouden, terwijl ze Zandvoort tegelijkertijd een unieke plek geven in de moderne Formule 1.

De bochten van het Circuit van Zandvoort

Net zoals andere circuits hebben sommige bochten van het Circuit van Zandvoort specifieke namen: 

  • Bocht 1: de Tarzanbocht
  • Bocht 2: de Gerlachbocht
  • Bocht 3: de Hugenholtzbocht
  • Bocht 4: Hunzerug
  • Bocht 5: de Slotemakerbocht
  • Bocht 7: Scheivlak
  • Bocht 10: de Mastersbocht
  • Bocht 10: CM.com bocht
  • Bocht 11 & 12: de Hans Ernst bochten
  • Bocht 13: de Kumhobocht
  • Bocht 14: de Arie Luijendijk Bocht 

Grand Prix van Nederland