Red Bull en Ford maken progressie met F1-motor voor 2026

De ontwikkeling van de nieuwe Formule 1-motor van Red Bull en Ford verloopt volgens plan. Mark Rushbrook, directeur van Ford Performance Motorsports, bevestigt dat het project voor 2026 de meeste doelstellingen haalt. Toch blijft het grote vraagteken hoe de krachtbron zich zal verhouden tot die van concurrenten als Mercedes en Ferrari.

Red Bull Content Pool

Bredere samenwerking dan gepland

Ford draagt meer bij aan de ontwikkeling dan oorspronkelijk beoogd. “In eerste instantie lag de focus op elektrificatie,” legt Rushbrook uit. “Maar met onze geavanceerde productiefaciliteiten en 3D-printers kunnen we real-time onderdelen maken. We produceren letterlijk elke dag componenten in Dearborn die naar het lab in Milton Keynes worden verscheept voor tests.”

De samenwerking versterkt beide partijen. “Het partnerschap wordt eigenlijk iedere dag sterker. De openheid, het vertrouwen en de bijdrage van beide kanten is tot nu toe uitstekend geweest. Het is alles wat we hadden gehoopt en eigenlijk nog meer dan verwacht,” aldus Rushbrook.

Vermogen versus betrouwbaarheid

De ontwikkeling van de krachtbron volgt een voorspelbaar patroon. “Als de motor ontwikkelt en meer vermogen vindt, draait het vervolgens om het testen van de betrouwbaarheid,” verklaart Rushbrook. “Het is dus: vermogen, betrouwbaarheid, vermogen, betrouwbaarheid.”

Op de vraag of de doelstellingen worden gehaald, antwoordt hij: “Ja, al zijn er natuurlijk altijd uitzonderingen doordat je nooit alles honderd procent kunt halen. Maar wat betreft het behalen van de vermogenscijfers, absoluut.”

Concurrentie blijft onbekende factor

De grote vraag blijft hoe de Red Bull-Ford motor zich in 2026 zal verhouden tot de concurrentie. “Nee, dat weet je niet,” erkent Rushbrook. “Totdat iedereen op dezelfde testbank en in dezelfde omstandigheden test, kun je het niet weten. Er zijn alleen geruchten over wie waar staat.”

Christian Horner heeft eerder aangegeven dat Mercedes ‘vol vertrouwen’ lijkt. Rushbrook deelt die indruk: “Dat lijken ze inderdaad. Christian en ik zijn het bijna overal over eens.”

Voor Red Bull en Ford draait het nu om het volgen van hun eigen pad. “We hebben gezegd: we denken dat dit haalbaar is en willen daar op een bepaalde manier komen. Maar we weten niet wat Mercedes en Ferrari mogelijk achten. Iedereen kan zeggen op schema te liggen, maar je kunt op schema liggen naar verschillende getallen.”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *