Dakkoffers en elektrische auto’s: Gaat dat echt niet samen?

Foto: Pexels

Artikelen

Dakkoffers en elektrische auto’s: Gaat dat echt niet samen?

💭 Wat vind jij van dit nieuws? Laat je reactie achter en discussieer mee!

📱 Download de F1Head app voor sneller F1 nieuws!

Gepubliceerd op 3 september 2025 om 12:26

Veel mensen die met de auto op vakantie gaan, nemen een dakkoffer mee. Hierin vervoer je gemakkelijk koffers, sportspullen of campingspullen. Maar een dakkoffer heeft effect op de luchtweerstand en dit merk je in het energieverbruik, vooral bij elektrische auto’s. Betekent dat, dat je geen dakkoffer op je elektrische auto kan vervoeren? We zoeken het voor je uit.

Wat doet een dakkoffer met de luchtweerstand?

Sinds de jaren 90 ongeveer maken autofabrikanten zich drukker om de luchtweerstand van hun auto’s. Dit is goed te zien aan een verandering aan de ontwerpen van auto’s: Ze worden steeds minder vierkant en hebben vloeiende lijnen die de lucht over het plaatwerk stuwen, om zo de luchtweerstand te verminderen. Dit zorgt weer voor een lager brandstofverbruik.

Als je een dakkoffer op de auto monteert, voeg je een groot, vierkant blok toe op een plek waar de lucht normaliter met weinig weerstand over het dak vloeit. Dit verstoort het aerodynamische ontwerp. Stel je voor dat je normaal met één tank of een volle accu 500 kilometer kunt rijden. Met een dakkoffer kan dat zomaar 10 tot 20 procent minder worden. Dat betekent dat je vaker moet tanken of opladen en dát is vooral vervelend bij een elektrische auto, omdat het laden vaak langer duurt dan even tanken.

Zo verminder je het effect van een dakkoffer op je actieradius

Er zijn slimme manieren om het negatieve effect van een dakkoffer te minderen. Allereerst maakt het soort dakkoffer uit. Sommige mensen willen een dakkoffer waarmee je Echt Alles mee kan nemen. Als je gewoon wat extra ruimte wilt, of je hebt alleen ruimte nodig voor ski’s of een snowboard, dan kun je ook kiezen voor een platte, gestroomlijnde dakkoffer. Dit vermindert het effect van de luchtweerstand.

Ook de dakdragers hebben een effect op luchtweerstand. De vorm en het materiaal van de stangen speelt hierin een belangrijke rol. Kies liever aluminium dan staal. Hapro heeft zelfs speciale, aerodynamische dakdragers. Die het geluid en effect van de wind verminderen.

Het is ook belangrijk om de dakkoffer goed te monteren en in te pakken. Zorg altijd dat de koffer stevig op de dragers zit. Als de wind eronder komt en hij zit niet goed vast, dan zorgt dit voor extra drag. Bovendien is het natuurlijk onveilig.

Probeer de koffer vooral in te pakken met grote, lichte spullen. Denk aan ski’s, een tent of een weekendtas, maar liever geen zware gasflessen. Zo blijft het zwaartepunt van de auto lager, waardoor hij beter stuurt. Pak de grootste en zwaarste spullen onderin de dakkoffer en zoveel mogelijk tussen de dakdragers, niet in de neus of de achterkant van de koffer.

Daarnaast maakt het uit hoe je rijdt. Rijd je bijvoorbeeld 120 kilometer per uur, dan kan dat flink schelen ten opzichte van 130 of 140. Natuurlijk duurt de rit dan iets langer, maar je stopt minder vaak om bij te laden.

Vakantie zonder oplaadstress

Zelfs met de beste koffer en inpakstrategie, ga je waarschijnlijk extra moeten stoppen. Gelukkig kan je met fastchargers je wachttijd flink verminderen: met een moderne snellader, laad je je auto binnen 10 minuten al op naar ruim 300 km actieradius. Kijk dus van tevoren welke route je neemt, waar de laadpunten zijn en waar je eventueel extra kan opladen als dat nodig is. Ga je naar het buitenland? Controleer dan ook goed hoe laden daar werkt.