FIA

Alonso ontloopt straf ondanks overtreding safety car-regel in Australië

💭 Wat vind jij van dit nieuws? Laat je reactie achter en discussieer mee!

📱 Download de F1Head app voor sneller F1 nieuws!

Gepubliceerd op 16 maart 2025 om 06:16

Fernando Alonso is tijdens de Australische Grand Prix onbestraft gebleven ondanks het overtreden van de safety car-regels. De Spanjaard van Aston Martin hield onvoldoende afstand achter de safety car, maar de stewards besloten vanwege verzachtende omstandigheden geen penalty op te leggen.

CONTENT:

Geen straf voor Alonso na safety car-incident

Fernando Alonso heeft tijdens de race van de Australische Grand Prix geluk gehad toen de stewards besloten geen straf op te leggen voor het overtreden van de safety car-regels. De tweevoudig wereldkampioen van Aston Martin faalde erin de voorgeschreven afstand van tien auto-lengtes achter de safety car aan te houden tijdens de neutralisatie op zondag.

Het incident vond plaats om 15:26 lokale tijd, toen Alonso met zijn Aston Martin AMR25 te dicht achter de safety car reed. De stewards onderzochten de overtreding uitgebreid aan de hand van positioneringsdata, videobeelden en onboard-camera’s van de auto.

Verzachtende omstandigheden redden Alonso

Hoewel de stewards vaststelden dat de afstand tot de voorgaande auto inderdaad meer dan tien auto-lengtes bedroeg – wat een schending vormt van artikel 55.7 van het FIA Formule 1 Sportreglement – besloten zij rekening te houden met meerdere verzachtende factoren.

“De stewards overwogen de weersomstandigheden en het feit dat de auto van de baan raakte tijdens deze specifieke ronde,” staat in het officiële stewarding-document. Cruciaal was dat Alonso de juiste afstand herstelde ruim voordat de safety car-periode eindigde en de race werd hervat.

Safety car-reglement strikt gehandhaafd

Artikel 55.7 van het FIA-reglement schrijft voor dat coureurs tijdens een safety car-periode een constante afstand van maximaal tien auto-lengtes moeten aanhouden tot de auto voor hen. Deze regel is ingevoerd om de veiligheid te waarborgen en te voorkomen dat het veld te uitgerekt raakt tijdens neutralisaties.

Overtredingen van deze regel worden normaal gesproken bestraft met tijdstraffen of strafpunten op de superlicentie. In dit geval kozen de stewards – bestaande uit Garry Connelly, Gerd Ennser, Tanja Geilhausen, Matthew Selley en Enrique Bernoldi – ervoor coulance te betonen.

Weersomstandigheden spelen rol

De beslissing om geen straf op te leggen was vooral gebaseerd op de heersende weersomstandigheden tijdens de race. Hoewel de precieze details over het weer niet in het document worden genoemd, lijken deze omstandigheden een rol te hebben gespeeld in Alonso’s momentane verlies van controle over de afstand.

Het feit dat de ervaren Spanjaard van de baan raakte tijdens de betreffende ronde onderstreept de moeilijke omstandigheden waarin de coureurs moesten opereren. De stewards waardeerden het dat Alonso snel corrigeerde en de juiste afstand herstelde voordat de racing hervat werd.

Aston Martin behoudt resultaat

Door het uitblijven van een straf behoudt Aston Martin het behaalde resultaat van Alonso in de Australische Grand Prix. Het team kan opgelucht ademhalen, aangezien safety car-overtredingen vaak leiden tot tijdstraffen van vijf tot tien seconden, wat significante impact kan hebben op de einduitslag.

De stewarding-beslissing benadrukt dat hoewel de regels strikt zijn, er ruimte blijft voor menselijke beoordeling wanneer omstandigheden een rol spelen bij regelovertredingen.

Officieel FIA-document: Bekijk hier de volledige stewarding-beslissing

Geen straf voor Alonso na safety car-incident

Fernando Alonso heeft tijdens de race van de Australische Grand Prix geluk gehad toen de stewards besloten geen straf op te leggen voor het overtreden van de safety car-regels. De tweevoudig wereldkampioen van Aston Martin faalde erin de voorgeschreven afstand van tien auto-lengtes achter de safety car aan te houden tijdens de neutralisatie op zondag.

Het incident vond plaats om 15:26 lokale tijd, toen Alonso met zijn Aston Martin AMR25 te dicht achter de safety car reed. De stewards onderzochten de overtreding uitgebreid aan de hand van positioneringsdata, videobeelden en onboard-camera’s van de auto.

Verzachtende omstandigheden redden Alonso

Hoewel de stewards vaststelden dat de afstand tot de voorgaande auto inderdaad meer dan tien auto-lengtes bedroeg – wat een schending vormt van artikel 55.7 van het FIA Formule 1 Sportreglement – besloten zij rekening te houden met meerdere verzachtende factoren.

“De stewards overwogen de weersomstandigheden en het feit dat de auto van de baan raakte tijdens deze specifieke ronde,” staat in het officiële stewarding-document. Cruciaal was dat Alonso de juiste afstand herstelde ruim voordat de safety car-periode eindigde en de race werd hervat.

Safety car-reglement strikt gehandhaafd

Artikel 55.7 van het FIA-reglement schrijft voor dat coureurs tijdens een safety car-periode een constante afstand van maximaal tien auto-lengtes moeten aanhouden tot de auto voor hen. Deze regel is ingevoerd om de veiligheid te waarborgen en te voorkomen dat het veld te uitgerekt raakt tijdens neutralisaties.

Overtredingen van deze regel worden normaal gesproken bestraft met tijdstraffen of strafpunten op de superlicentie. In dit geval kozen de stewards – bestaande uit Garry Connelly, Gerd Ennser, Tanja Geilhausen, Matthew Selley en Enrique Bernoldi – ervoor coulance te betonen.

Weersomstandigheden spelen rol

De beslissing om geen straf op te leggen was vooral gebaseerd op de heersende weersomstandigheden tijdens de race. Hoewel de precieze details over het weer niet in het document worden genoemd, lijken deze omstandigheden een rol te hebben gespeeld in Alonso’s momentane verlies van controle over de afstand.

Het feit dat de ervaren Spanjaard van de baan raakte tijdens de betreffende ronde onderstreept de moeilijke omstandigheden waarin de coureurs moesten opereren. De stewards waardeerden het dat Alonso snel corrigeerde en de juiste afstand herstelde voordat de racing hervat werd.

Aston Martin behoudt resultaat

Door het uitblijven van een straf behoudt Aston Martin het behaalde resultaat van Alonso in de Australische Grand Prix. Het team kan opgelucht ademhalen, aangezien safety car-overtredingen vaak leiden tot tijdstraffen van vijf tot tien seconden, wat significante impact kan hebben op de einduitslag.

De stewarding-beslissing benadrukt dat hoewel de regels strikt zijn, er ruimte blijft voor menselijke beoordeling wanneer omstandigheden een rol spelen bij regelovertredingen.

Officieel FIA-document: Bekijk hier de volledige stewarding-beslissing