FIA

COTA krijgt alsnog gelijk na herziening US Grand Prix track invasie

💭 Wat vind jij van dit nieuws? Laat je reactie achter en discussieer mee!

📱 Download de F1Head app voor sneller F1 nieuws!

Gepubliceerd op 12 november 2024 om 07:15

De stewards van de FIA hebben hun oorspronkelijke beslissing over de track invasie na de US Grand Prix herzien en Circuit of the Americas (COTA) vrijgesproken van het niet nemen van redelijke veiligheidsmaatregelen. Wel blijft een boete van €500.000 gehandhaafd vanwege een overtreding van het Formule 1 sportreglement.

Herziening leidt tot gedeeltelijke vrijspraak COTA

Na uitgebreid onderzoek hebben de FIA-stewards bepaald dat Circuit of the Americas wél “redelijke maatregelen” had genomen in de voorbereiding van het veiligheidsplan voor de US Grand Prix van 20 oktober. Dit betekent dat er geen overtreding was van artikel 12.2.1.h van de FIA International Sporting Code, zoals oorspronkelijk werd gesteld in document 75.

De herziening vond plaats op 11 november via een videoconferentie, waarbij vertegenwoordigers van COTA, US Race Management (USRM) en de FIA uitgebreid bewijs presenteerden. Bobby Epstein (voorzitter COTA), Tim Mayer (president USRM) en FIA-officials Nikolas Tombazis, Tim Malyon en Niels Wittich waren aanwezig tijdens de hoorzitting.

Track invasie blijft regelovertreding

Ondanks de gedeeltelijke vrijspraak erkenden alle partijen dat er wel degelijk een overtreding plaatsvond van artikel 26.7 van het Formule 1 sportreglement. Dit artikel stelt dat “niemand op de baan mag komen” voordat “de laatste auto het parc fermé binnenrijdt”.

Na het vallen van de geruite vlag sprongen talloze fans van de hoofdtribune en kregen toegang tot het rechte stuk van het circuit, terwijl nog niet alle auto’s in het parc fermé waren. COTA accepteerde de verantwoordelijkheid voor deze overtreding.

Boete en herstelplan gehandhaafd

De stewards handhaafden de oorspronkelijke straf: een boete van €500.000 voor de promotor. Echter, €350.000 van deze boete wordt opgeschort tot 31 december 2026, onder voorwaarde dat er geen vergelijkbare massale track invasies plaatsvinden tijdens FIA-kampioenschapsevenementen op dit circuit.

COTA moet voor 31 december 2024 een volledig herstelplan indienen bij de FIA. Dit plan moet adequaat inspelen op het probleem en beoordelen of er andere potentiële invasiegebieden rond het circuit bestaan.

Uitgebreid bewijs leidde tot herziening

De herziening kwam er na een uitgebreide lijst van nieuwe bewijselementen die COTA en USRM op 24 oktober indienden. Hieronder vielen onder meer:

  • CV’s van COTA-beveiligingsconsultants
  • Beveiligingsuitgaven van COTA
  • Bewijs van de stad Austin betreffende evenementenvergunningen
  • COTA-certificaat van bewoning en veiligheidsprotocollen

De stewards oordeelden dat deze elementen voldeden aan de criteria van artikel 14.1.1 van de International Sporting Code voor een “significant en relevant nieuw element”.

FIA erkent redelijke voorbereiding

Tim Malyon van de FIA verklaarde tijdens de hoorzitting dat, gegeven de aanvullende informatie, de FIA de planning en voorbereiding van COTA als “redelijk” beschouwde. Nikolas Tombazis bevestigde dit standpunt namens de FIA.

De stewards benadrukten dat het veiligheidsplan voor het toelaten van publiek op de baan na de race “goed was geïmplementeerd” en dat de recordmenigte over het algemeen zeer goed werd gecontroleerd. Het illegale wangedrag van een aantal toeschouwers droeg significant bij aan het incident.

Dit is de eerste keer in de 12-jarige geschiedenis van Formule 1-evenementen op COTA dat een dergelijke track invasie plaatsvond. De stewards bevalen aan dat de opbrengst van het niet-opgeschorte deel van de boete wordt besteed aan aanvullende motorsportveiligheid door de FIA Safety Department.

Officieel document: FIA Document 85 – US Grand Prix Right of Review