FIA

Miami GP: Ocon krijgt waarschuwing na hinderen Norris in training

📱 Download de F1Head app voor sneller F1 nieuws!

Gepubliceerd op 2 mei 2025 om 21:37
Esteban Ocon heeft tijdens de eerste vrije training van de Miami Grand Prix een waarschuwing gekregen van de stewards na het hinderen van Lando Norris in bocht 17. Het Haas-team kreeg een boete van €7.500 omdat zij hun coureur te laat hadden gewaarschuwd voor de naderende McLaren.

Incident in eerste training Miami

De stewards van de Miami Grand Prix hebben Esteban Ocon een officiële waarschuwing gegeven na een incident waarbij de Haas-coureur Lando Norris hinderde tijdens de eerste vrije training. Het voorval vond plaats om 13:04 lokale tijd in bocht 17, waarbij Ocon artikel 37.5 van het FIA Formule 1 Sportreglement overtrad.

Naast de waarschuwing voor Ocon kreeg het MoneyGram Haas F1 Team een geldboete van €7.500 opgelegd. De stewards bepaalden dat de hoofdverantwoordelijkheid voor het incident bij het team lag vanwege het falen om hun coureur tijdig te waarschuwen.

Gebrekkige communicatie bij Haas

Tijdens de hoorzitting verklaarde Ocon dat hij geen adequate waarschuwing had ontvangen over de naderende McLaren van Norris. De Franse coureur kreeg op dat moment technische instructies via de teamradio terwijl hij ruimte maakte voor een andere auto, waarna pas op het laatste moment werd gewaarschuwd voor auto nummer 4.

“De coureur van auto 31 verklaarde dat hij geen adequate waarschuwing had gekregen van de nadering van auto 4,” aldus het stewarding panel in hun officiële beslissing. “Hij kreeg technische instructies via de teamradio terwijl hij plaats maakte voor een andere auto, voordat hij werd gewaarschuwd over auto 4 die naderde, slechts momenten voor het incident.”

Team erkent fout

Een teamvertegenwoordiger van Haas bevestigde tijdens de hoorzitting dat het team er niet in was geslaagd om hun coureur op tijd te waarschuwen. Dit leidde tot de financiële straf voor het team, gebaseerd op precedenten uit eerdere vergelijkbare gevallen.

De stewards benadrukten echter dat Ocon ook een bijdrage leverde aan de gevaarlijke situatie. “Ondanks de zeer late waarschuwing en het grote snelheidsverschil tussen beide auto’s, droeg de coureur van auto 31 bij aan de situatie door extreem laat van lijn te gaan in plaats van op de racinglijn te blijven, omdat het hinderen al had plaatsgevonden en de late beweging het potentieel voor een gevaarlijke crash verhoogde.”

Artikel 37.5 Sportreglement

Het geschonden artikel 37.5 van het FIA Formule 1 Sportreglement betreft het onnodige hinderen van andere coureurs tijdens trainings- en kwalificatiesessies. Teams worden geacht hun coureurs adequaat te informeren over naderende snellere auto’s om dergelijke situaties te voorkomen.

De stewards bestonden uit Felix Holter, Mathieu Remmerie, Derek Warwick en Steve Pence, die hun beslissing baseerden op videobeelden, teamradio-opnames en in-car camera beelden van beide betrokken auto’s.

Geen impact op grid

Aangezien het incident plaatsvond tijdens de vrije training en alleen resulteerde in een waarschuwing, heeft dit geen gevolgen voor Ocons startpositie voor de Miami Grand Prix. De geldboete voor het team wordt gezien als een standaardmaatregel voor communicatiefouten tussen pitbox en coureur.

Teams kunnen binnen de daarvoor geldende termijnen in beroep gaan tegen beslissingen van de stewards, conform artikel 15 van de FIA International Sporting Code.

Officieel document: FIA beslissing Car 31 – Impeding Car 4