Statistieken |
|||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Eerste F1 race | Belgian Grand Prix op Circuit de Spa-Francorchamps (2016) | ||||||||||||||||||
Championships | 0 | ||||||||||||||||||
Aantal races | 118 | ||||||||||||||||||
Pole Positions | 0 (0%) | ||||||||||||||||||
Fastest Laps | 0 (0%) | ||||||||||||||||||
Punten | 386 (3.3 avg per race) | ||||||||||||||||||
Laps | 6332 | ||||||||||||||||||
Wins | 1 (0.8%) | ||||||||||||||||||
Podiums | 3 (2.5%) | ||||||||||||||||||
Retired | 16 (13.6%) |
Resultaten in de Formule 1 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2016 |
BEL
16 |
ITA
18 |
SIN
18 |
MAL
16 |
JAP
21 |
UNI
18 |
MEX
21 |
BRA
12 |
ABU
13 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2017 |
AUS
10 |
CHI
10 |
BAH
10 |
RUS
7 |
SPA
5 |
MON
12 |
CAN
6 |
AZE
6 |
AUS
8 |
BRI
8 |
HUN
9 |
BEL
9 |
ITA
6 |
SIN
10 |
MAL
10 |
JAP
6 |
UNI
6 |
MEX
5 |
BRA
R |
ABU
8 |
|||||||||||||||||||||||||||||
2018 |
AUS
12 |
BAH
10 |
CHI
11 |
AZE
R |
SPA
R |
MON
6 |
CAN
9 |
FRE
R |
AUS
6 |
BRI
7 |
GER
8 |
HUN
13 |
BEL
6 |
ITA
7 |
SIN
R |
RUS
9 |
JAP
9 |
UNI
D |
MEX
11 |
BRA
15 |
ABU
R |
||||||||||||||||||||||||||||
2020 |
AUS
8 |
STY
R |
HUN
14 |
BRI
6 |
70T
8 |
SPA
13 |
BEL
5 |
ITA
8 |
TUS
R |
RUS
7 |
EIF
R |
POR
8 |
EMI
R |
TUR
11 |
BAH
9 |
SAK
2 |
ABU
9 |
||||||||||||||||||||||||||||||||
2021 |
BAH
13 |
EMI
9 |
POR
7 |
SPA
9 |
MON
9 |
AZE
R |
FRE
14 |
STY
14 |
AUS
R |
BRI
9 |
HUN
1 |
BEL
7 |
DUT
9 |
ITA
10 |
RUS
14 |
TUR
10 |
UNI
R |
MEX
13 |
Sã
8 |
QAT
5 |
SAU
4 |
ABU
9 |
|||||||||||||||||||||||||||
2022 |
BAH
7 |
SAU
6 |
AUS
7 |
EMI
14 |
MIA
8 |
SPA
7 |
MON
12 |
AZE
10 |
CAN
6 |
BRI
R |
AUS
5 |
FRE
8 |
HUN
9 |
BEL
7 |
DUT
9 |
ITA
11 |
SIN
R |
JAP
4 |
UNI
10 |
MEX
8 |
BRA
8 |
ABU
7 |
|||||||||||||||||||||||||||
2023 |
BAH
R |
SAU
8 |
AUS
14 |
AZE
15 |
MIA
9 |
MON
3 |
SPA
8 |
Biografie Esteban Ocon |
|||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Esteban Ocon is een Franse autocoureur die momenteel uitkomt voor de Alpine F1-renstal, ofwel het voormalige Renault. Ocon behoort tot een nieuwe generatie coureurs waar ook Lando Norris, Max Verstappen, Charles Leclerc, George Russell en Pierre Gasly toebehoren. BiografieOcon werd geboren op 17 september 1996 in de Franse stad Évreux. In tegenstelling tot veel andere coureurs komt Ocon niet uit een rijke familie. Zo moesten zijn ouders hun huis verkopen om de kartcarrière van hun zoon te kunnen betalen en woonden ze voor een lange periode in een caravan. Momenteel woont Ocon In Geneva, Zwitserland. De carrière van Esteban Ocon tot dusverVoor een coureur van 25 jaar heeft Ocon al een bijzonder bewogen carrière achter de rug. Het begin van zijn carrière is traditioneel te noemen, aangezien hij begon in de kartsport en langzaam maar zeker doorgroeide naar de topklassen. Dominant in de kartsportZoals elke andere F1-coureur begon het voor Ocon allemaal in de kartsport. Op 10-jarige leeftijd begon jonge Estaban met karten en in zijn eerste jaar wist hij meteen diverse prijzen te winnen. In 2008, toen hij 12 jaar oud was, won hij het French Cadet Championship en begon hij in het KF3-kampioenschap. Enkele jaren later won hij het Franse KF3-kampioenschap, waarna hij tekende bij Gravity Sports Management, een zusterteam van de Renault F1-kampioenschap. Formule Renault, F3 en GP3Vanwege zijn succes in de kartsport maakte Ocon de overstap naar de Formule Renault-serie. In 2013 tekende hij voor het ART Junior Team en behaalde hij zijn eerste overwinning. Het jaar hierop racete de Fransman ook in de Formule 3. Hij maakte zijn debuut op de Grand Prix van Macau, waar hij uitkwam voor de Prema Powerteam renstal. Het volgende seizoen schreef de toen 18-jarige Ocon het Europese F3-kampioenschap op zijn naam, waarop hij samen met zijn team de overstap maakte naar de GP3. Ook hier won hij op indrukwekkende wijze het kampioenschap. Bewogen Formule 1-carrièreOcon’s Formule 1-carriere begon bij Lotus F1, waar hij in 2014 twee dagen voor mocht testen. In 2015 mocht Ocon plaatsnemen in de Force India-bolide, wederom voor tests. Rond dezelfde periode werd Ocon opgenomen in het Mercedes Junior Team. Mede hierdoor mocht Ocon vanaf halverwege 2016 plaatsnemen in een Formule 1-auto, de Manor. De Fransman maakte zijn debuut tijdens de Grand van België, waar hij als 16e eindigde. Zijn tijd bij Manor was echter van korte duur. Al snel maakte Ocon de overstap naar Force India, waar hij het regelmatig aan de stok had met teamgenoot Sergio Pérez. Bij Force India liet Ocon zien hoe snel hij was en over hoeveel talent hij beschikte. Ondanks zijn indrukwekkende prestaties moest Ocon wijken voor Lance Stroll, wiens vader het team zojuist had gekocht. Hierdoor kwam Ocon voor een seizoen aan de zijlijn te staan. Uiteindelijk tekende Ocon voor het 2020-seizoen bij Renault, waar hij Nico Hulkenberg verving. Sindsdien gaat het voorspoedig voor de Franse coureur. Bij Renault, dat tegenwoordig Alpine heet, lijkt hij helemaal op zijn plek te zijn en behaalde hij in 2021 in de Grand Prix van Hongarije zijn eerste F1-overwinning. |