FIA

Monaco GP: Colapinto krijgt geen straf voor inhalen onder rode vlag

📱 Download de F1Head app voor sneller F1 nieuws!

Gepubliceerd op 24 mei 2025 om 14:50
Franco Colapinto is vrijgesproken van het overtreden van de rode vlag-procedure tijdens de derde vrije training van de Monaco Grand Prix. De Alpine-coureur haalde Lance Stroll in na het tonen van de rode vlag, maar de stewards oordeelden dat dit kwam door momentum en de geringe afstand tussen beide auto’s.

Geen verdere actie tegen Colapinto na rode vlag-incident

Franco Colapinto van BWT Alpine Formula 1 Team ontkomt aan een straf voor het inhalen onder rode vlag tijdens de derde vrije training van de Monaco Grand Prix. De Argentijnse coureur passeerde Lance Stroll (auto 18) na bocht 11, nadat de sessie al was gestaakt met een rode vlag om 13:28 uur.

De stewards onderzochten het incident uitgebreif en concludeerden uiteindelijk tot “No Further Action” – geen verdere actie. Deze beslissing werd genomen na bestudering van positioneringsdata, telemetrie, videobeelden, rondetijden, teamradio en onboard-beelden.

Verwarrende signalering bij marshal-post

Uit het onderzoek bleek dat de situatie complex was door tegenstrijdige signalen. Toen Colapinto Stroll inhaalde, toonde de marshal-post rechts van auto 43 nog steeds een blauwe vlag. Ook het lichtpaneel vertoonde een blauw signaal dat pas later omschakelde naar rood.

“Toen de inhaalactie plaatsvond na het tonen van de rode vlag, toonde de marshal-post rechts van auto 43 nog steeds een blauwe vlag en had het lichtpaneel een blauw signaal getoond dat pas daarna omschakelde naar rood,” aldus het stewarding-rapport.

Onmiddellijke reactie van Colapinto

Zodra het lichtpaneel daadwerkelijk rood werd, reageerde Colapinto volgens de stewards adequaat. De coureur remde significant af en reed langzaam terug naar de pits, conform Artikel 2.5.4.1 b) van Appendix H van de International Sporting Code.

De telemetriegegevens bevestigden deze reactie. Op het moment dat het lichtpaneel rood werd, bedroeg de afstand tussen beide auto’s slechts 30 meter en was er een aanzienlijk snelheidsverschil tussen de twee wagens.

Momentum en afstand doorslaggevend

“Hoewel het correct is dat auto 43 auto 18 inhaalde nadat het rode vlag-signaal werd getoond, is het duidelijk dat dit te wijten was aan het momentum van de auto en de relatieve afstand,” motiveerden de stewards hun beslissing.

De stewarding-commissie, bestaande uit Nish Shetty, Loïc Bacquelaine, Vitantonio Liuzzi en Jean-François Calmes, achtte het door de duidelijke bewijslast niet nodig om Colapinto te dagvaarden voor een hoorzitting.

Belangrijke precedent voor rode vlag-procedures

Deze uitspraak benadrukt het belang van context bij het beoordelen van rode vlag-overtredingen. De stewards keken niet alleen naar het feit dat er werd ingehaald, maar ook naar de omstandigheden die daartoe leidden en de reactie van de coureur.

Voor Colapinto betekent dit dat hij zonder strafpunten of gridstraf verder kan naar de kwalificatie en race van de Monaco Grand Prix. Het incident onderstreept wel de complexiteit van de signalering op het smalle circuit van Monaco, waar marshal-posten soms verschillende signalen kunnen tonen.

Teams en coureurs kunnen tegen deze beslissing in beroep gaan binnen de gestelde termijnen, conform Artikel 15 van de FIA International Sporting Code.

Officieel FIA-document: 2025 Monaco Grand Prix – Decision – Car 43 – Alleged failure to comply with Red Flag