FIA

Russell krijgt berisping na pitlane-incident tijdens kwalificatie GP Oostenrijk

📱 Download de F1Head app voor sneller F1 nieuws!

Gepubliceerd op 28 juni 2025 om 18:21
George Russell heeft tijdens de kwalificatie van de Grote Prijs van Oostenrijk een berisping gekregen na een incident in de pitlane. De Mercedes-coureur probeerde de snelle baan op te rijden zonder voldoende ruimte, wat leidde tot een gevaarlijke situatie.

Gevaarlijke situatie in pitlane

De stewards hebben Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team een berisping gegeven en George Russell gewaarschuwd na een incident in de pitlane tijdens de kwalificatie op zaterdag. Om 17:03 uur probeerde Russell de snelle baan van de pitlane op te rijden terwijl andere auto’s naderden, wat resulteerde in een onveilige situatie.

Volgens het officiële FIA-document schond Russell artikel 5b van Appendix L, Hoofdstuk IV van de FIA International Sporting Code en hield hij zich niet aan punt 10 van de Race Director’s Event Note.

Reeks van gebeurtenissen

Het incident ontvouwde zich toen Russell zijn garage verliet en de pitlane probeerde op te rijden. Door naderende auto’s in de snelle baan moest hij stoppen onder een hoek waardoor hij het overige verkeer niet kon zien aankomen.

In een poging contact op te nemen met zijn team via de boordradio liet Russell per ongeluk de koppeling schieten, waardoor zijn Mercedes plotseling naar voren sprong. Deze onverwachte beweging maakte de situatie nog gevaarlijker voor zowel Russell als de naderende coureurs.

Mercedes erkent fout

Tijdens de hoorzitting met de stewards erkende de Mercedes-teamvertegenwoordiger dat het team de situatie beter had kunnen managen. Deze erkenning van verantwoordelijkheid speelde waarschijnlijk mee in de relatief milde straf die werd opgelegd.

De stewards bestudeerden zowel externe videobeelden als de beelden van Russell’s boordcamera voordat ze tot hun beslissing kwamen. Ook hoorden ze zowel de coureur als een teamvertegenwoordiger van Mercedes.

Veiligheid in de pitlane

Pitlane-veiligheid staat hoog op de agenda van de FIA, vooral na verschillende incidenten in het verleden waarbij monteurs en officials gewond raakten. Het oprijden van de snelle baan zonder voldoende ruimte wordt daarom streng bestraft, ook al was Russell’s actie niet opzettelijk.

De Race Director’s Event Notes bevatten specifieke instructies voor elke Grand Prix over veiligheidsprocedures in de pitlane. Punt 10 van document 21, waar naar verwezen wordt in de beslissing, behelst waarschijnlijk specifieke regels over het veilig oprijden van de pitlane op de Red Bull Ring.

Gevolgen voor het weekend

De berisping heeft geen directe gevolgen voor Russell’s startpositie of punten, maar dient wel als officiële waarschuwing. Herhaalde overtredingen van pitlane-regels kunnen in de toekomst tot zwaardere straffen leiden, zoals gridstraffen of geldboetes.

Het incident illustreert opnieuw het belang van goede communicatie tussen coureur en team, vooral in de hectische omgeving van de pitlane tijdens kwalificatiesessies.

Officieel FIA-document: 2025 Austrian Grand Prix – Infringement – Car 63 – Pit Lane Incident