Binnen de Formule 1 bepalen drie zaken de performance van een specifieke bolide: (1) de ophanging, (2) de aerodynamica en (3) de motor. Formule 1-motoren staan vaak in de spotlight aangezien ze in grote mate de pikorde bepalen: het team met de dominante motor wordt vaak eerste. Anno 2020-2021 is dat Mercedes, die al sinds 2014 de beste krachtbron op de grid heeft. Maar hoe kan dit? Doet de Duitse renstal iets wat andere teams niet doen – en mag dat zomaar? Kortom, er bestaan veel vragen rondom F1-motoren. In dit artikel zetten we de belangrijkste zaken op een rijtje.
Terminologie
Geen autokenner? Dan is de kans groot dat je niet bekend met termen zoals “V12 krachtbron” en “hybride systemen”. Daarom een kort overzicht van de belangrijkste termen:
- V6/V8/V10: een V6-motor is een motor met zes cilinders die in een V-vorm staan. Hoe meer cilinders, hoe meer verbranding er in de motor plaatsvindt. Meer verbranding betekent weer meer kracht. Kort gezegd, een V8 is krachtiger dan een V6 en een V10 is krachtiger dan een V8. Een motor met meer cilinders heeft ook meer brandstof nodig.
- ERS: ERS staat voor Energy Recovery Systems, ofwel systemen binnen de motor die restenergie opslaan. F1-auto’s hebben twee soorten ERS, de MGU-K en de MGU-H
- MGU-K: de MGU-K (Motor Generator Unit – Kinetic) is een kleine elektromotor die verbonden is aan de benzinemotor. Tijdens het remmen slaat de MGU-K de energie die vrijkomt op in een batterij. Deze energie wordt gebruikt om de benzinemotor te ondersteunen.
- MGU-H: de MGU-H (Motor Generator Unit – Heat) is verbonden aan de turbo. De MGU-H ‘wint’ energie van de uitlaatgassen van de turbo, welke vervolgens worden opgeslagen in de batterij. Deze batterij, die ook wordt gevoed door de MGU-K, ondersteunt op zijn beurt weer de benzinemotor.
De V8- en V10-motoren van vroeger
Sommige Formule 1 fans zijn niet blij met de huidige hybride V6-krachtbronnen. Ze kijken nostalgisch terug naar de ‘goeie ouwe’ tijd, waarin Formule 1-auto’s waren uitgerust met V8 en V10 motoren. Deze auto’s hadden een hogere topsnelheid en een agressiever, luider geluid.
Sinds 2014: hybride V6-motor
In 2014 introduceerde de FIA nieuwe regels voor motoren. Motoren moesten voortaan hybride zijn en voorzien van zes cilinders (V6). Daarnaast kwam er een lijst met nieuwe regels, onder andere over de inhoud van de motor (verlaagd van 2.4 naar 1.6 liter) en over de hoeveelheid brandstof die verbrand mag worden (100 kilogram per uur). Zoals je waarschijnlijk al weet is en was Mercedes het team met de beste papieren op motorgebied en domineren zij mede dankzij hun onwijs goede 1.6 V6-krachtbronnen sinds 2014 de Formule 1. De Mercedes motoren zijn betrouwbaar en hebben dankzij een innovatief motor design – een zogenaamde ‘split turbo’ – betere koeling en meer kracht tot hun beschikking.
De toekomst van Formule 1 motoren
Momenteel zijn er vier zogenaamde engine suppliers binnen de Formule 1: (1) Mercedes, (2) Honda, (3) Renault en (4) Ferrari. Na 2021 stopt Honda ermee en zijn er slechts drie suppliers over, tenzij Red Bull Racing besluit de F1-divisie van Honda over te nemen. Dat er zo weinig leveranciers zijn is te wijten aan de ingewikkelde FIA-regels. Hierdoor is het voor geïnteresseerde merken, zoals Porsche, Red Bull en Audi, erg lastig en duur om in de Formule 1 in te stappen met nieuwe krachtbronnen. De nieuwe reglementen, geldend vanaf 2022, moeten hier verandering in brengen. Het idee achter deze reglementen is om de motoren te simplificeren, goedkoper te maken en om nieuwe engine suppliers aan te trekken. Dit hoopt men te realiseren door de complexe MGU-H te schrappen en de MGU-K krachtiger te maken. Daarnaast worden er gestandaardiseerde onderdelen – gelijke onderdelen voor elk F1-team, geïntroduceerd, waardoor teams minder zelf hoeven te ontwerpen.