Ferrari lijkt hun historische bonusbetaling te behouden in de nieuwe Concorde Agreement voor 2026, maar het bedrag dat het team ontvangt wordt waarschijnlijk gekort.
Greg Maffei, de CEO van de commerciële rechtenhouder van de Formule 1, maakte recent bekend dat de tien F1-teams een concept hebben ontvangen van de nieuwe Concorde Agreement voor 2026.
Bonus betalingen Ferrari voor F1-bijdrage
De Concorde Agreement is het document dat de Formule 1 samenbindt en onder andere de regels en commerciële voorwaarden bepaalt. Dit omvat ook de verdeelsleutel van het prijzengeld onder de teams. Ferrari, als de meest bekende fabrikant in de sport en het enige team dat sinds 1950 aan elk seizoen heeft deelgenomen, heeft altijd extra bonusbetalingen ontvangen vanwege hun historische belangrijkheid voor de F1.
Volgens een rapport van Motorsport.com zal deze speciale behandeling doorgaan, maar dan op een lager niveau onder de nieuwe Concorde Agreement voor 2026.
Analyse van de Concorde Agreement
Onder de huidige overeenkomst ontvangt Ferrari een bonusbetaling van minstens 5 procent van het totale prijzengeld dat tussen de teams wordt verdeeld. Er wordt aangenomen dat Ferrari een groter aandeel ontvangt naarmate de pot groeit, tot een maximum van 10 procent bij een bedrag van circa 1,6 miljard dollar.
De inkomsten van de F1 zouden dicht bij dit bedrag liggen, en volgens het rapport zal het voorstel voor de nieuwe Concorde Agreement de bonus van Ferrari plafonneren op 5 procent, ongeacht de omvang van de totale prijzengeldpot.
Optimisme onder teambazen
Dit nieuws volgt nadat teambazen als Toto Wolff en Christian Horner optimistisch spraken over de onderhandelingen van de nieuwe Concorde Agreement. Wolff vertelde afgelopen weekend tijdens de Grand Prix van Emilia Romagna:
“Ik denk dat we de basisvoorwaarden hebben besproken over hoe de Formule 1 de komende vijf jaar zal verlopen. Er zitten positieve elementen in. Er zullen uiteraard onderhandelingen over de details zijn, maar in de kern willen we allemaal hetzelfde: de sport laten groeien. Dat betekent dat de omzet stijgt, en als de omzet stijgt, profiteren de teams en de sport.”
Horner benadrukte de behoefte aan evolutie in plaats van revolutie, gegeven de populariteitstoename van F1 sinds de overname door Liberty in 2017.
Toekomstige onderhandelingen
Horner voegde toe: “Het zal weer de bekende discussie zijn van de teams die meer willen en de promotor die meer wil, maar wat we nu hebben werkt redelijk goed. De basisprincipes zijn solide. Terwijl de sport blijft groeien en evolueren, zijn er gebieden die we kunnen fine-tunen in de overeenkomst. Maar de fundamentele basis zal meer afstemming zijn dan een revolutie. Soms, als iets niet kapot is, hoef je het niet te repareren.”
De nieuwe Concorde Agreement lijkt dus de historische rol van Ferrari in de F1 te erkennen, maar met aangepaste financiële voorwaarden om te zorgen voor een duurzame groei van de sport.