McLaren

FIA pakt McLaren’s mini-DRS aan met nieuwe technische regels voor 2025


De FIA heeft de technische reglementen voor 2025 aangepast na ophef over McLaren’s innovatieve achtervleugel. De aanpassingen richten zich specifiek op het voorkomen van het ‘mini-DRS effect’ dat McLaren dit seizoen toepaste. Het team moest al aanpassingen doorvoeren na protesten van Red Bull en Ferrari.

Nieuwe regels voor achtervleugel en DRS

In de aangepaste reglementen staat dat de opening tussen de elementen van de achtervleugel tussen de 9,4 en 13 millimeter moet zijn. Dit geldt voor de hele breedte van de vleugel wanneer DRS niet geactiveerd is. De metingen worden uitgevoerd met een speciale bolmeter.

Ook de definitie van DRS-gebruik is verduidelijkt. DRS start zodra de coureur het systeem activeert via de elektronica. Het eindigt pas als de vleugel weer in de originele positie staat. Bij gebruik van DRS moet de opening tussen de vleugelprofielen tussen 9,4 en 85 millimeter blijven.

Aanleiding voor regelwijziging

De aanleiding voor deze aanpassingen was de Grand Prix van Azerbeidzjan. Tijdens de race leidde Oscar Piastri voor Charles Leclerc. TV-beelden toonden toen dat de achtervleugel van de McLaren MCL38 meer flexte dan toegestaan. Dit zorgde voor een ‘mini-DRS effect’.

De vleugel doorstond wel alle statische tests tijdens de technische keuring. Na protesten van Red Bull en Ferrari moest McLaren toch aanpassingen doorvoeren aan alle achtervleugels.

Nieuwe regels bij hoge temperaturen

De FIA heeft ook regels toegevoegd over hitte in de cockpit. Als de temperatuur boven 30,5 graden Celsius komt, krijgen coureurs koeling in de cockpit. Het minimumgewicht van de auto’s gaat dan met 5 kg omhoog.

Vooruitblik naar 2026

Voor 2026 zijn ook regelwijzigingen goedgekeurd voor actieve aerodynamica. De voorvleugel krijgt twee draaibare flaps voor verschillende downforce-niveaus. Stops voorkomen dat deze flaps te ver draaien.

De achtervleugel krijgt nieuwe elementen die kunnen roteren. Het onderste deel blijft wel vast. Deze aanpassingen moeten voorkomen dat de auto’s in 2026 veel langzamer worden dan nu.

Bekijk ook: