McLaren noemt straf Piastri in Brazilië te zwaar na controversieel incident

Foto: McLaren

F1Head

McLaren noemt straf Piastri in Brazilië te zwaar na controversieel incident

📱 Download de F1Head app voor sneller F1 nieuws!

Gepubliceerd op 10 november 2025 om 15:04
De tijdstraf van tien seconden voor Oscar Piastri tijdens de Grand Prix van Brazilië zorgt voor discussie in de paddock. McLaren-teambaas Andrea Stella vindt de bestraffing te streng en meent dat de verantwoordelijkheid gedeeld had moeten worden. Ook Charles Leclerc plaatst vraagtekens bij de beslissing van de stewards.

Wat gebeurde er bij de herstart?

Het incident vond plaats bij de herstart op ronde zes. Piastri zag een kans om Kimi Antonelli in te halen aan de binnenkant van bocht 1. Leclerc reed aan de buitenkant, terwijl Antonelli in het midden zat. De McLaren-coureur blokkeerde licht zijn linkervoorwiel en raakte Antonelli. De Mercedes schoot vervolgens tegen de Ferrari van Leclerc aan.

Leclerc verloor een band en moest opgeven. Antonelli en Piastri konden wel verder rijden. De stewards bestudeerden het incident en wezen Piastri aan als schuldige. Hij kreeg tien seconden tijdstraf en twee strafpunten op zijn superlicentie.

Stewards baseren zich op richtlijnen

De stewards gebruikten de Driving Standards Guidelines om hun beslissing te nemen. Volgens deze richtlijnen moet een coureur die aan de binnenkant inhaalt minimaal met zijn vooras naast de spiegel van de andere auto zitten. Dat was bij Piastri niet het case. De stewards schreven in hun rapport dat Piastri volledig verantwoordelijk was voor de botsing.

McLaren vindt straf te hard

Stella vond de straf aan de strenge kant. “Het klopt dat Oscar een kleine verremming had, maar tegelijkertijd wist hij zijn lijn te behouden”, zei de teambaas. Hij vindt dat Antonelli ook verantwoordelijkheid draagt. “Kimi wist eigenlijk wel dat Oscar aan de binnenkant zat. De botsing had waarschijnlijk kunnen worden vermeden.”

De Italiaan erkent dat de situatie lastig was voor Antonelli, die ook Leclerc aan de buitenkant had. Toch vindt hij de straf te zwaar. “Om hem volledig verantwoordelijk te houden voor dit incident, gaat wat ver”, aldus Stella. McLaren zal de beslissing accepteren en niet in beroep gaan.

Piastri verdedigt zijn actie

Piastri zelf begreep de straf niet helemaal. “Ik kan niet verdwijnen”, zei hij na de race. De Australiër legde uit dat hij zo ver mogelijk naar links was gegaan. “Ik zat op de witte lijn. Als ik duidelijk onderstuur had gehad en de apex had gemist, dan zou ik het begrijpen. Maar ik was zo ver naar links als mogelijk was.”

Hij voegde eraan toe dat hij de actie precies zo opnieuw zou doen. Piastri had een goede run naar bocht 1 en ging voor de inhaalactie. Het blokkeren kwam doordat hij Antonelli zag dichtdraaien.

Leclerc ziet gedeelde schuld

Leclerc was het slachtoffer van het incident en moest zijn race al vroeg beëindigen. Toch vond hij niet dat Piastri alle schuld verdient. “Kimi wist dat Oscar er zat en nam de bocht alsof hij er niet was”, zei de Ferrari-coureur. Hij noemde de situatie vermijdbaar.

Antonelli zelf legde uit dat hij de McLaren niet meer kon zien. “Ik zat tussen twee auto’s. Ik probeerde laat te remmen, maar niet te laat. Het probleem was dat ik Oscar niet meer kon zien, en toen werd ik geraakt.” De Mercedes-coureur had geluk dat de schade beperkt bleef. Zijn stuur was verbogen maar hij kon verder rijden naar de tweede plaats.

Gevolgen voor titelstrijd

De straf kostte Piastri duur. Hij viel terug naar de vijfde plaats en loopt nu 24 punten achter op teamgenoot Lando Norris. De Brit won de race en verstevigde zijn positie in het kampioenschap. Voor Piastri wordt het met nog drie races te gaan steeds moeilijker om zijn teamgenoot bij te halen.

Stella zag wel positieve signalen. “In de tweede en derde stint was de performance goed”, aldus de teambaas. Hij merkte dat Piastri aanpassingen waar ze over hadden gesproken goed wist uit te voeren tijdens de race.