
Foto: Red Bull Content Pool
Motorenfabrikanten blokkeren terugkeer naar V8 motoren in Formule 1
💭 Wat vind jij van dit nieuws? Laat je reactie achter en discussieer mee!
📱 Download de F1Head app voor sneller F1 nieuws!
De geplande meeting tussen Formule 1 motorenfabrikanten voor volgende week donderdag is uitgesteld. Fabrikanten zouden bespreken of de sport moet terugkeren naar V8 motoren. De bijeenkomst in Londen staat nu voor onbepaalde tijd op de plank.
Vrijdagavond viel het besluit dat de huidige V6 hybride motoren de volledige vijfjarige cyclus uitdienen. Dit betekent dat de nieuwe reglementen die in 2026 ingaan doorlopen tot minimaal 2031.
V8 optie van tafel voor dit decennium
De vijf motorenfabrikanten voor 2026 kregen vrijdag bericht dat de meeting werd uitgesteld. Honda en Audi zouden de grootste tegenstanders zijn van een vroege overstap melde PlanetF1.com. Beide fabrikanten zien hybride technologie als cruciaal voor hun strategie.
Een 2.4-liter V8 motor op duurzame brandstof stond centraal in de plannen. Deze natuurlijk aangezogen motor zou veel simpeler zijn dan de huidige 1.6-liter V6 hybrides. De FIA wilde deze motor al in 2029 introduceren.
Fabrikanten willen investeringen terugverdienen
Motorenfabrikanten hebben miljoenen geïnvesteerd in de nieuwe hybride technologie. De ontwikkelingskosten lopen op tot 200 miljoen dollar. Een motor kost tussen de 1.8 en 2.1 miljoen dollar.
De nieuwe V6 hybrides hebben een 50/50 verdeling tussen verbrandingsmotor en elektrische componenten. Het elektrische vermogen bereikt een piek van 350kW. De MGU-H verdwijnt uit het systeem.
Ben Sulayem toonde eerder enthousiasme
FIA-president Mohammed Ben Sulayem sprak in juli nog positief over de V8 plannen. “De V8 is de juiste weg voor de Formule 1,” zei hij toen tijdens een ronde tafel gesprek op Silverstone.
“Het huidige motoren zijn zo ingewikkeld, jullie hebben geen idee. En het is kostbaar,” legde Ben Sulayem uit. Hij zag in een V8 motor de oplossing voor kostenverlaging van meer dan 50 procent.
“Veel lichter met 90 tot 100 kilogram, wat betekent dat we meer veiligheid kunnen toevoegen. De auto wordt kleiner en beter. En dan het geluid, dat krijg je terug,” aldus de FIA-president.
Toekomst ligt bij 2031
Discussies over alternatieve motoren gaan door, maar richten zich nu op 2031. De kans op een eerdere introductie van V8 of V10 motoren is definitief van de baan.
V10 motoren werden voor het laatst gebruikt in 2005. V8 motoren verdwenen uit de Formule 1 in 2013. Beide motortypen staan bekend om hun karakteristieke geluid.