De Italiaanse bandenleverancier Pirelli heeft ambitieuze plannen voor de Formule 1. In 2024 staat de ontwikkeling van een nieuwe generatie compounds centraal, met het oog op het seizoen 2025. Deze ontwikkeling wordt mede mogelijk gemaakt door de beslissing om het verwachte verbod op bandenwarmers te schrappen.
Oververhitting van banden aan banden leggen
In het afgelopen Formule 1 seizoen leken de Pirelli banden te kampen met een verhoogde neiging tot oververhitting, iets wat door velen als een groot probleem wordt gezien. Oververhitting kan agressief racen en inhalen beperken, en wordt door de insiders zelfs als ‘vijand van de sport’ gezien. Pirelli wil dit probleem grondig aanpakken door de ontwikkelingsfocus in 2024 op de compound te leggen. Tevens is de toename van oververhitting vergeleken met het vorige seizoen een verrassende ontwikkeling, die men bij Pirelli graag onder de loep neemt.
Sportief directeur Simone Berra van Pirelli laat weten dat niet alleen de compound, maar ook de duurzaamheid van de bandenstructuur de nodige aandacht zal krijgen. Toch ligt de prioriteit op de compound, omdat de ervaringen van dit seizoen daarom vragen.
Misconcepties rondom bandenproblematiek
Er gaan stemmen op in de paddock dat niet de compound, maar de structuur van de banden de boosdoener zou zijn van de oververhitting. Berra spreekt dit echter tegen en stelt dat wat coureurs soms voor oververhitting aanzien, in werkelijkheid het gevolg kan zijn van andere factoren zoals degradatie door gebruik, graining, of andere problemen. Pirelli is ervan overtuigd dat de compound de kern van het probleem vormt, hoewel dit niet impliceert dat dit altijd de oorzaak van het oververhittingsgevoel is.
Samenspel compound en structuur cruciaal
Een andere belangrijke boodschap van Berra is het belang van de wisselwerking tussen compound en structuur. De ontwikkeling van een nieuwe compound is nutteloos zonder overeenkomstige veranderingen aan de structuur van de band. De Italiaanse bandenfabrikant is zich hiervan bewust en benadrukt dat beide onderdelen in harmonie doorontwikkeld moeten worden.
In het kort
De roadmap voor Pirelli in 2024 is duidelijk: het ontwikkelen van een nieuwe Formule 1 bandencompound voor het raceseizoen 2025. Dit streven komt voort uit de behoefte om de prestaties op het gebied van oververhitting te verbeteren en zorgt ervoor dat de bandenleverancier met optimisme vooruitkijkt naar de toekomstige races. Terwijl geruchten suggereren dat de structuur van de band de oorzaak zou zijn van de oververhittingsproblemen, houdt Pirelli vol dat de compound het werkelijke pijnpunt is en dat een integratieve aanpak essentieel is voor succesvolle verbeteringen. Met deze focus hoopt Pirelli bij te dragen aan de dynamiek van de races en de sport naar een hoger niveau te tillen.