
Foto: Ferrari
Vasseur verdedigt Hamilton na teleurstellend eerste Ferrari-seizoen
š± Download de F1Head app voor sneller F1 nieuws!
Geen zorgen over achterstand op Leclerc
Hamilton eindigde het seizoen op 86 punten achterstand van Leclerc. De Monegask behaalde zeven podiumplaatsen, terwijl Hamilton daar niet in slaagde. Toch blijft Hamilton kalm als hem gevraagd wordt naar de gevolgen voor 2026.
“Ik maak me er geen zorgen over, nee,” zei Hamilton. Hij richt zich op zijn eigen kant van de garage en de aanpassingen die nodig zijn.
Leclerc beschikt over geoliede machine
Hamilton erkent dat Leclerc een voordeel heeft. “Charles heeft het geweldig gedaan. Hij zit er al zeven jaar. Hij heeft een team om zich heen waarmee hij jarenlang heeft gewerkt. Dus het is een geoliede machine.”
De Brit benadrukt dat hij werkt met een nieuwe groep mensen. Hij moet wennen aan een andere omgeving. Halverwege het jaar kwam er ook nog een nieuw teamlid bij. “Je kunt dat niet zomaar even doen. Het kost tijd,” aldus Hamilton.
Vasseur ziet verbeteringen op alle vlakken nodig
De Ferrari-teambaas stelt dat zowel het team als Hamilton stappen moeten zetten. “Ik denk dat het overal vandaan moet komen,” vertelde Vasseur. “De mentaliteit van het team en de coureur moet zijn: laten we proberen het overal beter te doen.”
Hij wijst erop dat er niet ƩƩn ding goed of fout gaat. “Aan het einde van de dag moeten we beter worden. We moeten de samenwerking met Lewis verbeteren. We moeten beter worden als team.”
Hamilton moet volgens Vasseur ook ontdekken hoe hij het beste uit de auto haalt die hij heeft.
Geen magische oplossing beschikbaar
Vasseur legt uit dat er geen enkele oplossing is die alles verandert. “Ik weet wat je denkt, de remmen bijvoorbeeld. Hij heeft 20 jaar met ƩƩn leverancier gewerkt, dat veranderde dit seizoen,” zei hij.
“Als je drie tienden achter iemand zit, is het niet zo dat ze een magische kogel hebben of een onderdeel in de auto dat drie tienden sneller is.”
Vaak gaat het om tien onderwerpen waarbij je drie honderdsten langzamer bent. “Een voor een moeten we elk punt aanpakken,” aldus de Fransman.
Boosheid teken van betrokkenheid
Hamilton liet zich in interviews vaak kortaf uit. Na races gaf hij soms antwoorden van ƩƩn woord. Zijn frustratie was duidelijk zichtbaar. Hij werd de eerste Ferrari-coureur ooit die drie kwalificaties achter elkaar in Q1 eindigde, van Las Vegas tot Abu Dhabi.
Vasseur ziet die boosheid echter als positief teken. “Wanneer je in Q1 uitvalt, hoop ik dat een coureur woedend is – op zichzelf en op het team. Ik heb dat liever dan iemand die zegt: nee hoor, alles is normaal. Dat zou pas onzin zijn.”
Achter de schermen ander persoon
De teambaas benadrukt dat Hamilton achter de schermen anders is. “Wat mensen op tv zagen, was frustratie na zware dagen, niet de man die we kennen binnen Ferrari,” zei Vasseur.
Hamilton zou altijd terugkeren naar het team na races. Hij besprak oplossingen met de ingenieurs, zelfs in moeilijke momenten. Hij gaf het team positieve energie volgens de teambaas.
“Het is beter om iemand te hebben die weinig zegt voor de camera’s, maar daarna met de ingenieurs over oplossingen praat. Dat deed Lewis altijd.”
Vasseur begrijpt de reactie van Hamilton ook. “Wanneer journalisten na een slechte race tientallen vragen stellen, heb ik zelf soms ook geen zin om te antwoorden.”
Aanpassing groter dan verwacht
De overstap van Mercedes naar Ferrari bleek complexer dan gedacht. Vasseur gaf toe dat zelfs hij de uitdaging onderschatte. “Ik heb de stap persoonlijk onderschat. Het is niet dat we beter of slechter werken, maar gewoon anders. Elke software, elk onderdeel, zelfs de mensen om hem heen, alles is nieuw.”
Hamilton bracht ervaring mee, maar ook eisen. “Hij vraagt het uiterste van zichzelf en van iedereen om hem heen. Dat zie ik liever dan iemand die genoegen neemt met middelmaat,” aldus Vasseur.
Het eerste jaar bij Ferrari mag vol frustraties zijn geweest, maar volgens zijn baas is Hamilton nog steeds dezelfde coureur die zeven wereldtitels won: vechtend en gedreven.