Red Bull Content Pool

Viaplay kondigt nieuwe prijsverhoging aan


Viaplay heeft een prijsverhoging voor zijn maandabonnement aangekondigd. Vanaf 22 mei zal het tarief van het abonnement stijgen van 15,99 euro naar 17,99 euro, een verhoging van 12,5 procent. Deze prijsaanpassing valt samen met de bevestiging dat Viaplay voor de komende jaren de uitzendrechten voor Formule 1 behoudt.

Uitdagingen en strategieën bij Viaplay

De financiële positie van Viaplay heeft een roerige periode doorgemaakt. Door een herstructurering trok het bedrijf zich terug uit een aantal markten en concentreerde het zich op Scandinavië en Nederland, landen waar Formule 1 bijzonder populair is. Vorig jaar zijn reorganisatiemaatregelen genomen en ook een nieuwe samenwerking met Talpa gelanceerd waardoor content van Viaplay te zien is op Viaplay TV (voorheen SBS9).

Financiële lasten en prijsverhogingen

Het verkrijgen van de uitzendrechten voor de Formule 1 is een kostbare zaak. Naar schatting betaalt Viaplay jaarlijks ongeveer 45 miljoen euro voor het recht om de Formule 1 in Nederland uit te zenden. Deze financiële last en de wens om kwalitatieve content te blijven aanbieden waren drijfveren voor de verhoging van de abonnementsprijzen. Eerder dit jaar zagen abonnees van concurrent F1TV ook al een prijsstijging.



Reactie van viaplay op de prijsverhoging

Roger Lodewick, CEO van Viaplay Nederland, legde uit dat de stijging van de uitzendrechten de prijsverhoging noodzakelijk maakte. “De prijzen voor de rechten gaan omhoog, en daardoor nemen onze kosten toe. We willen echter graag het beste sportaanbod blijven aanbieden op de manier zoals we dat nu doen. Daar hangt een bepaald prijskaartje aan vast,” aldus Lodewick.

Viaplay biedt abonnees de mogelijkheid om tussen 30 april en 21 mei een jaarabonnement af te sluiten tegen een gereduceerd tarief. Dit biedt een aanzienlijke besparing ten opzichte van het nieuwe maandtarief. “Een prijsverhoging is nooit leuk, maar met deze actie willen we onze trouwe klanten graag de mogelijkheid bieden om voor een scherpere prijs bij ons te blijven,” voegde Lodewick toe.