Red Bull Content Pool

Viaplay werkt aan budgetabonnement met advertenties


Streamingplatform Viaplay heeft aangekondigd dat het werkt aan een nieuw, goedkoper abonnementsmodel met advertenties. Dit nieuwe budgetabonnement zal deze zomer in de eerste landen worden gelanceerd.

Tijdens de presentatie van de kwartaalresultaten bevestigde CEO Jørgen Madsen Lindemann de komst van het nieuwe abonnement. Hoewel specifieke details zoals de prijs en exacte releasedatum nog onbekend zijn, zal het initieel beschikbaar zijn in de Scandinavische landen.

“Er zijn geen belemmeringen om dit nieuwe abonnementsmodel ook buiten Scandinavië te introduceren”, aldus Lindemann tijdens een aandeelhoudersvergadering. Of Nederland snel zal volgen, is echter nog onduidelijk.

Daling abonnees en herstructurering

De aankondiging komt op een moment dat Viaplay te kampen heeft met uitdagingen. Het bedrijf rapporteerde een daling van 20% in het aantal abonnees in het eerste kwartaal, resulterend in 4,85 miljoen abonnees. Deze terugval is deels te wijten aan het terugtrekken uit diverse markten.

Eerder kampte Viaplay ook met ernstige financiële problemen, wat het bedrijf noopte tot een herstructurering. Het besloot zich nu voornamelijk te richten op de Scandinavische landen en Nederland.

Tijdelijke promotie en prijsverhoging

Naast de introductie van het reclameabonnement, voert Viaplay ook andere wijzigingen door. Zo biedt het platform momenteel een tijdelijk voordeliger jaarabonnement aan, beschikbaar van 30 april tot 21 mei voor 13,79 euro per maand.

Daarnaast verhoogt Viaplay de prijs van het maandabonnement in Nederland van 16 naar 18 euro per maand, ingaande 22 mei. Bovendien zal het delen van accounts met andere huishoudens vanaf de zomer niet langer zijn toegestaan.

Met deze aanpassingen, waaronder de introductie van het goedkopere reclameabonnement, lijkt Viaplay zich stevig te willen herpositioneren in de competitieve streamingmarkt.

Bekijk ook eens: