Pat Symonds, voormalig technisch directeur van de Formule 1, heeft zich gevoegd bij het Andretti Cadillac-team. Dit nieuws werd onthuld slechts enkele uren nadat Symonds zijn vertrek bij Formule 1 Management (FOM) bekendmaakte. Symonds zal na de voltooiing van zijn non-concurrentieperiode beginnen als uitvoerend technisch adviseur bij Andretti.
Nieuwe fase voor Symonds
Het vertrek van Symonds bij FOM markeert het einde van een zevenjarige betrokkenheid bij de organisatie. Gedurende deze periode speelde hij een cruciale rol in het vormgeven van technische regels die bedoeld waren om de competitie binnen de sport te verbeteren. Symonds werkte direct aan de ontwikkelingen voor de seizoenen 2022 en 2026, waarbij hij bijdroeg aan de totstandkoming van de nieuwe technische reglementen.
“Met een grondig begrip van aerodynamica, voertuigdynamica en F1-krachtbronnen zal Pat een onmisbare rol spelen in onze vooruitgang,” aldus Michael Andretti, CEO van Andretti. Hij benadrukte verder dat Symonds’ beslissing om bij het team te komen getuigt van een groot vertrouwen in het project.
Rijk verleden in de F1
Pat Symonds geniet van een rijke en lange carrière in de Formule 1, werkzaam bij teams zoals Benetton, Renault, en Williams. Hij behaalde aanzienlijk succes door samen te werken met iconische coureurs als Michael Schumacher en Fernando Alonso, en behaalde daarmee talrijke overwinningen en wereldkampioenstitels.
“Zijn ervaring en kennis zullen ons in staat stellen om een competitief team te bouwen,” voegde Andretti toe. Nick Chester, technisch directeur bij Andretti, gaf ook aan verheugd te zijn over de komst van Symonds: “Ik heb eerder met Pat gewerkt en zijn kennis zal ons enorm helpen.”
Controverse en een tweede kans
Symonds’ carrière was niet zonder controverse. In 2008 werd hij verbannen uit de sport na de zogenaamde ‘Crashgate’ bij de Grand Prix van Singapore, waar Nelson Piquet Jr. met opzet crashte om teamgenoot Alonso te helpen winnen. Dit verbod werd later opgeheven na een juridische strijd en een schikking met de FIA. Symonds maakte zijn terugkeer in 2013, eerst bij het Virgin-team en daarna bij Williams, voordat hij zich aansloot bij Formule 1 Management in 2017.
Toekomstige ambities van Andretti
Ondanks de afwijzing door FOM in januari blijft Andretti vastberaden om deel te nemen aan de Formule 1. Het team heeft onlangs zijn nieuwe faciliteit in het Verenigd Koninkrijk geopend en blijft werken aan de ontwikkeling van een auto. Parallel hieraan wordt er actief gezocht naar toegang tot de grid, met gesprekken die plaatsvonden tijdens de Grand Prix van Miami.
Daarnaast zetten zes Amerikaanse senatoren druk op de federale overheid om FOM’s afwijzing van Andretti’s toetredingsverzoek nader te onderzoeken. Michael Andretti is optimistisch en benadrukt de belangrijke rol van General Motors in hun project. “General Motors maakt niet alleen deel uit van ons team, ze komen om een grote impact te maken,” zei hij.
Blik op de toekomst
Het Andretti-team blijft ambitieus, met een duidelijk oog op deelname aan de Formule 1-grid. Hoewel een officiële deelname voor 2028 werd uitgesloten, is het team vastberaden om in 2026 competitief te zijn. “Het is het meest logisch om vóór 2028 deel te nemen, zodat we goed voorbereid zijn wanneer onze eigen krachtbron klaar is,” legde Michael Andretti uit.
Met de komst van Pat Symonds als technisch adviseur zet Andretti een belangrijke stap in hun streven om een stevige positie binnen de Formule 1 te veroveren. De komende maanden zullen cruciaal zijn voor de voortgang van deze plannen en het uiteindelijke doel om de koningsklasse van de autosport te betreden.