Vowles: Mercedes W14 kan toch imponeren op bepaalde F1-circuits


James Vowles, voormalig strategiechef van Mercedes en huidig teambaas van Williams, gelooft dat de Mercedes W14, ondanks de moeilijke seizoensstart, op bepaalde Formule 1-circuits dit jaar alsnog indruk kan maken.

Nog hoop voor 2023

Mercedes heeft het dit jaar zwaar met de W14, die veel verder achterloopt op koploper Red Bull dan verwacht. Dit heeft geleid tot diepgaand onderzoek en een mogelijke koerswijziging in het concept om het gat met de concurrentie te dichten. Hoewel Mercedes beseft dat het tijd zal kosten om weer terug te komen op het niveau om mee te dingen naar het kampioenschap, is er nog steeds hoop voor 2023.

Red Bull’s dominantie niet vanzelfsprekend

James Vowles ziet geen reden om aan te nemen dat Red Bull het hele seizoen zal domineren: “Denk ik dat Red Bull het hele seizoen zal domineren? Nee, dat betwijfel ik. Ferrari zal hier een stuk dichterbij zitten, en er zullen circuits zijn zoals Silverstone en Barcelona waar Mercedes indrukwekkend zal zijn vanwege wat ik weet over hun pakket. Maar over het algemeen denk ik wel dat Red Bull het snelste team is.”

Invloed van de straf

Hoewel de dominantie van Red Bull tijdens de seizoensopener in Bahrein velen heeft doen geloven dat het team een klasse apart is, denkt Vowles dat de situatie snel kan veranderen. Hij meent dat de aerodynamische ontwikkelingsstraf die Red Bull heeft gekregen vanwege het overtreden van de kostenlimiet vorig jaar niet onderschat moet worden.

Windtunneltekort en regelstabiliteit

Red Bull kampt dit seizoen met een 10% vermindering van hun toewijzing, wat gevolgen heeft voor zowel de auto van dit jaar als de auto van 2024. Vowles merkt op: “Ze hebben nog steeds een tekort in de windtunnel. Het is niet zo groot als het zou moeten zijn om de zaken in evenwicht te brengen, maar het is er nog steeds. Dit betekent dat andere teams gedurende het seizoen dichterbij zullen komen.”

Vowles stelt verder dat de stabiliteit van de regels in de Formule 1 betekent dat andere teams in staat zullen zijn om het gat te dichten: “Als je kijkt naar dominantie door de jaren heen, zie je dat dit gebeurt tijdens regelwijzigingen. Teams kunnen hier niet goed in investeren en er zijn veel beslissingen te nemen, waarbij je fouten kunt maken.”

Teams geven niet op

Terwijl Mercedes en Ferrari zich geconfronteerd zien met een veel zwaarder seizoen dan verwacht, ziet Vowles geen tekenen dat beide teams opgeven: “Ik twijfel er niet aan dat Mercedes en Ferrari afgelopen week elke beschikbare minuut hebben gewerkt om vooruitgang te boeken. Opgeven betekent dat je stopt met werken, maar ik denk dat ze juist dieper zijn gegraven. De externe communicatie is eerder bedoeld om zichzelf te ontlasten en te zeggen dat ze dezelfde pijn ervaren als de fans, maar dat ze terug zullen komen. Het is eerder een vechtlustige houding. Naar mijn mening is het meer motiverend dan opgeven.”

Concurrentie en het vermijden van stilstand

Vowles benadrukt ook het belang van voortdurende verandering en innovatie in de Formule 1, omdat teams die stilstaan snel ingehaald kunnen worden door hun rivalen: “Wanneer je snel bent, wil je niet veranderen. Maar als je daarin blijft hangen, zullen je rivalen constant veranderen: wat ze gisteren deden, is morgen niet goed genoeg. Hierdoor kun je stilstaan en snel ingehaald worden. Het is erg moeilijk om zo lang op dat niveau te blijven zoals Mercedes dat in de afgelopen jaren heeft gedaan.”

Het indrukwekkende prestatievermogen van Red Bull

Vowles erkent echter dat de prestaties van Red Bull indrukwekkend zijn en dat het een geweldige prestatie zou zijn als ze dit kunnen volhouden: “Red Bull staat nu aan de top, en als ze dit kunnen volhouden, zou het een ongelooflijke prestatie zijn. Dat is ook waarom ik denk dat andere teams hen zullen inhalen.”

Boodschap aan fans: geen nederlaag, maar motivatie

Vowles wijst erop dat noch Mercedes, noch Ferrari hun fans een nederlaag willen tonen. Integendeel, de communicatie van de teams, zoals een brief die Mercedes vorige week naar zijn fans stuurde, dient als motivatie en vechtlust: “Ze willen laten zien dat ze dezelfde pijn ervaren als de fans, maar dat ze terug zullen komen. Het is een strijdlustige houding.”

De toekomst van het Formule 1-seizoen 2023 blijft onzeker, maar de strijd tussen de teams zal onverminderd doorgaan. De uiteindelijke uitkomst zal afhangen van de inspanningen en aanpassingsvermogen van de teams, zoals Mercedes en Ferrari, die proberen hun achterstand op Red Bull te verkleinen en terug te keren naar de top van de sport.

Bekijk ook eens: