De Formule 1 kent een strikte zomerstop waarin teams verplicht 14 dagen hun activiteiten staken. In een seizoen dat langer is dan ooit, is deze pauze een welkome onderbreking voor zowel coureurs als teams.
De regels van de zomerstop
De 2024 FIA F1 sportreglementen, specifiek Artikel 24.1, vereisen dat teams gedurende twee weken in juli en/of augustus al hun werkzaamheden stoppen. Dit betekent dat er geen werk aan de auto’s verricht mag worden, inclusief ontwerp, onderzoek en zelfs communicatie over de prestaties.
Voor teams die deze regels breken, dreigen sancties van de FIA. De verantwoordelijkheid om naleving van deze regels te waarborgen ligt bij de teams zelf en bij de FIA.
Integriteit en naleving
Rob Thomas, Chief Operating Officer bij Mercedes, gelooft in de integriteit van de teams voor wat betreft naleving van deze regels. Hij stelt dat het voor de FIA moeilijk is alle activiteiten direct te controleren. Daarnaast zorgt de constante doorstroom van mensen tussen teams ervoor dat geheimen moeilijk te bewaren zijn. “Het zelfregulerende aspect is dus groot,” zegt Thomas.
“Bovendien heeft Thomas nooit gehoord dat andere teams de regels omzeilen en vertrouwt erop dat iedereen de veel benodigde rust respecteert.”
Voorbereidingen en werkzaamheden
Toch blijft er volop werk aan de winkel voor en tijdens de zomerstop. De zomerstop biedt teams de kans om taken uit te voeren die normaal blijven liggen door de dagelijkse drukte.
“We vergelijken deze periode met het jaarlijks onderhoud van een auto,” zegt Thomas. Tijdens de zomerstop worden machines onderhouden, voorzieningen zoals airconditioning en verlichting geserviced en eventuele reparaties uitgevoerd.
“Ons gebouw gaat dicht om 6 uur ’s ochtends op zaterdag. Nadat de laatste werknemer vertrekt, duiken contractanten op het terrein op om alles grondig te reinigen. We vervangen vier machines en installeren vier nieuwe, een groot karwei.”
Zelfs kleine zaken zoals het schilderen van vloeren worden aangepakt, zodat de werkruimtes er fris uitzien bij terugkomst.
Afdelingen buiten de autosport
Niet elke afdeling komt tot stilstand tijdens de zomerstop. Afdelingen die niet direct gerelateerd zijn aan de autotechniek, zoals commerciële of financiële afdelingen, blijven operationeel. “Sommige medewerkers moeten gewoon eind-maand activiteiten uitvoeren,” legt Thomas uit.
De volledige afwezigheid van technici en ingenieurs biedt bovendien ruimte voor bouwprojecten op het teamterrein. “Het is eigenlijk heel fijn omdat het terrein normaal vol geparkeerd staat met auto’s,” vertelt Thomas.
Conclusie
Deze verplichte zomerstop is meer dan een verlengde vakantie. Het biedt teams een waardevolle periode voor onderhoud en planning, waarin ze zich opmaken voor de intensieve tweede helft van het seizoen. Dit systeem zorgt ervoor dat iedereen in de Formule 1 even op adem kan komen, terwijl ook de faciliteiten niet verwaarloosd worden.