Shutterstock

Wat voor vliegtuig heeft Max Verstappen?


Sinds 2020 is Max Verstappen de trotse eigenaar van een privéjet, de Falcon 900 EX. Deze aankoop stelt hem in staat om met groot gemak naar de verschillende Grands Prix te reizen. Verstappen deelt deze luxe soms door andere coureurs mee uit te nodigen voor een vlucht.

Details van de Falcon 900 EX

De Falcon 900 EX van Verstappen is gekocht van miljardair Richard Branson en heeft naar verluidt zo’n twaalf miljoen euro gekost. In het vliegtuig bevinden zich zeven luxestoelen en een slaapbank, waardoor het comfort tijdens het reizen gewaarborgd is. Voorheen was het vliegtuig wit, maar Verstappen koos voor een stoerdere uitstraling met een nieuwe lak. Naast esthetische aanpassingen kan het vliegtuig een afstand van ongeveer 7400 kilometer afleggen zonder bij te tanken.

Kosten en operationele details van de Falcon 900 EX

De aanschaf van de Falcon 900 EX door Max Verstappen was niet alleen een kwestie van comfort, maar ook een forse financiële investering. Met een geschatte prijs van twaalf miljoen euro behoort het toestel tot de hogere segmenten in de privéjets. Daarnaast brengt het bezit van een privéjet zoals de Falcon 900 EX aanzienlijke operationele kosten met zich mee, waaronder onderhoud, crew salaries, verzekeringen, en brandstofkosten. Formule 1-coureurs zoals Verstappen moeten ook rekening houden met de logistiek van het transporteren van de jet naar verschillende locaties wereldwijd, wat de operationele complexiteit verhoogt.

Milieu-impact van het gebruik van een privéjet

Hoewel privéjets een hoog niveau van comfort en gemak bieden, roept het gebruik ervan ook vragen op over de milieu-impact. Privéjets hebben een aanzienlijk hogere CO2-uitstoot per passagier vergeleken met commerciële vluchten. Specifieke maatregelen die Verstappen zou kunnen nemen om deze voetafdruk te compenseren, zijn niet publiekelijk bekend. Echter, sommige veelgebruikte methoden om de ecologische impact te verminderen omvatten investeringen in koolstofcompensatieprojecten, gebruik van duurzame vliegtuigbrandstof of het deelnemen aan programma’s voor herbebossing en duurzaamheid. De balans tussen snelheid, efficiëntie en milieubewustzijn blijft een continue uitdaging voor de wereld van privé luchtvaart, waaronder die van topsporters zoals Verstappen.



Een opmerkelijke upgrade: racesimulator aan boord

Begin dit jaar, na een onderhoudsbeurt in Basel, is de PH-DTF, Verstappen’s jet, weer in gebruik genomen met een opmerkelijke toevoeging: een racesimulator. Deze installatie is vermoedelijk aangebracht om Verstappen in staat te stellen ook tijdens vluchten te trainen en zich te ontspannen. Helmut Marko, adviseur van het Red Bull-team, onthulde dat ondanks enige frustraties over een simulatorrace, Verstappen zeer gemotiveerd blijft en de installatie van de simulator hieraan bijdraagt.

“Max heeft besloten zijn privévliegtuig uit te rusten met een simulator zodat hij ook in de lucht kan blijven oefenen,” legde Marko uit. “Dit soort afleiding is essentieel voor hem; het heeft hem geholpen bij het winnen van zijn twee titels.”