Wat zijn curbstones of ‘kerbs’ en waarom zijn ze noodzakelijk?

Kijk je regelmatig Formule 1, dan krijg je vaak de termen ‘curbstones’ en ‘kerbs’  te horen. Maar wat zijn dit eigenlijk? En — misschien wel belangrijker — wáárom zijn ze er? We leggen het uit. 

Randstenen

De letterlijke vertaling van curbstones, soms ook wel gespeld als ‘kerbstones’, is ‘randstenen’. In de autosport worden deze gebruiken in de apex (de spits), de entry (ingang) en de exit (uitgang) van bochten. Dit zijn namelijk de plekken op het circuit waar coureurs de neiging hebben om de baan deels te verlaten of in ieder geval de grens op te zoeken.

Curbstones zijn te herkennen aan hun opvallende kleurstelling (rood-wit geblokt of felgele kleur). De exacte kleuren verschillen per circuit. Zo hebben de kerbs op het Imola circuit in Italië een rood-wit-groene kleurstelling en hadden sommige banen in het verleden ook blauw-witte kerbstones. 

Download nu de F1Head Android App! Met deze app heb je het laatste nieuws, WK standen en statistieken altijd binnen handbereik! Download de App via Google Play zodat je niets hoeft te missen van het allerlaatste Formule 1 nieuws.

Curbstones hebben meerdere functies 

Waarom zijn curbstones er überhaupt? Hiervoor zijn meerdere redenen: 

1. Markering

Een van de belangrijkste functies van curbstones binnen de Formule 1 en gehele auto- en motorsport is markering. Kerbstones markeren de rand van de baan op plekken waar de coureur (bewust of onbewust) de grens opzoeken.

Niet alleen vallen de curbs op vanwege hun kleur, ook hebben ze een andere structuur dan het circuit zelf, waardoor de coureur voelt wanneer hij op de curbs rijdt. Zodra de coureur voelt dat hij of zij op de curb zit kan hij vrij gemakkelijk corrigeren, iets wat bijvoorbeeld minder makkelijk had gekund als hij al op het gras of in het gravel zat. 

2. Extra ruimte

Coureurs zouden geen coureurs zijn als ze niet gebruik zouden maken van de kerbstones. Feit is dat veel kerbstones, ondanks hun andere structuur en lagere grip, goed bruikbaar zijn en coureurs als het ware extra ruimte geven. Extra ruimte betekent dat men de bocht ruimer kan aansnijden en dus sneller door de bocht kan gaan.

Formule 1-coureurs hebben het rijden op en over de kerbstones dan ook tot een ware kunst verheven. Toch komt er ook risico bij kijken. Door de kerbstones te nemen valt er veel tijd te winnen, maar hoe meer je dit doet, hoe instabieler de auto wordt. Het risico is dan ook dat coureurs te ver gaan en de controle over hun bolide verliezen. Een gevalletje high risk, high reward. 

3. Ontmoedigen

Dan zijn er nog de zogenaamde ‘onbruikbare’ kerbstones, ook wel de ‘sausage kerbs’ of gele broodjes genoemd. Deze zie je op circuits zoals Monaco, Paul Ricard, de Red Bull Ring, Monza en the Circuit of the Americas. Deze bevinden zich vaak achter de eerste rij rood-wit geblokte kerbs en dienen als ontmoediging of afschrikking. Komt een coureur op deze kerbs terecht, dan heeft hij of zij een probleem. Deze zijn namelijk niet mals, leveren gegarandeerd tijdverlies op en kunnen zelfs flinke schade aan de auto aanrichten. 

Zijn curbstones gevaarlijk?

Niet iedereen is altijd even blij met curbstones, waaronder Formule 1-coureurs zelfs. Dit heeft te maken met het feit dat niet alle curbstones hetzelfde zijn en dat sommige — met name de beruchte gele broodjes — Formule 1 auto’s kunnen beschadigen, met vele tonnen aan schade als gevolg. 

En schade is niet het ergste wat er kan gebeuren. Zo werd tijdens een Formule 3 race in 2019 op het circuit van Monza de bolide van Alex Peroni de lucht in gelanceerd toen hij de gele kerbstones raakte. De Formule 3-coureur belandde uiteindelijk in de hekken en was voor een korte tijd bewusteloos. 

Casino Scout Nederland
F1Head