
Dubbele straf voor Visa Cash App Racing Bulls in Italië na inbreuk op parc fermé-regels
📱 Download de F1Head app voor sneller F1 nieuws!
Visa Cash App Racing Bulls overtreedt parc fermé-regels in aanloop naar Italiaanse Grand Prix
Visa Cash App Racing Bulls is in de problemen gekomen in aanloop naar de Italiaanse Grand Prix. Volgens de wedstrijdcommissarissen heeft het team tijdens het parc fermé illegale wijzigingen aangebracht aan de auto van Isack Hadjar. Daarmee overtreedt het team artikelen 28.2 en 40.3 van het FIA Formule 1 Sportief Reglement.
Straf: Pitlane start voor Hadjar
Als gevolg hiervan zal Hadjar de race zondag moeten aanvangen vanaf de pitstraat. De stewards motiveren dit door te wijzen op artikel 28.3 van het reglement. Omdat Hadjar in totaal 60 plaatsen aan gridstraffen heeft opgelopen, zou hij volgens artikel 42.3d achteraan moeten starten. Maar omdat de wijzigingen zonder toestemming van de technisch afgevaardigde zijn doorgevoerd, wordt er gekozen voor een pitlane start conform artikel 40.9a.
Illegale motorwissels
Uit het document blijkt dat Hadjar tijdens de kwalificatie een vijfde exemplaar van verschillende motoronderdelen heeft gebruikt, zonder daarvoor toestemming te hebben gekregen van de FIA. Het gaat om de verbrandingsmotor (ICE), turbolader (TC), MGU-H, MGU-K, energieopslag (ES) en motorsturing (CE). Alleen het uitlaatsysteem (EX) was volgens de regels.
Regels rond motoronderdelen
In de Formule 1 zijn teams verplicht om voor het hele seizoen een vast aantal motoronderdelen te gebruiken. Overschrijding van deze limieten leidt tot gridstraffen. Voor het seizoen 2025 geldt een maximum van 3 exemplaren voor de ES en CE, en 5 exemplaren voor de overige onderdelen.
Gevolgen voor kampioenschap
De dubbele straf voor Visa Cash App Racing Bulls komt op een cruciaal moment in het kampioenschap. Hadjar stond er tot dusver sterk voor en bezet de derde plaats in de WK-stand. Een pitlane start in Italië zal zijn titelambities een flinke knauw geven. Voor het team is het zaak om in de resterende races de schade te beperken en punten te scoren om de positie in het constructeurskampioenschap veilig te stellen.
Het volledige FIA-document is hier te raadplegen.