
Verstappen krijgt waarschuwing na handdoekincident tijdens Hongaarse GP
📱 Download de F1Head app voor sneller F1 nieuws!
CONTENT:
Onveilige situatie in tweede vrije training
De stewards van de Hongaarse Grand Prix hebben Max Verstappen en Oracle Red Bull Racing een officiële waarschuwing gegeven na een incident tijdens de tweede vrije training op vrijdag. Om 17:29 lokale tijd werd de Nederlandse coureur betrapt op het weggooien van een handdoek vanuit zijn cockpit, kort nadat hij was vrijgegeven uit de garage.
Het incident viel onder artikel 34.14 c) van het FIA Formule 1 Sportreglement, dat betrekking heeft op onveilige omstandigheden. De wedstrijdleiding oordeelde dat Red Bull Racing hun auto in een onveilige staat had vrijgegeven.
Verstappens uitleg aan stewards
Tijdens de hoorzitting legde Verstappen uit wat er precis was gebeurd. “Toen ik in de garage zat, gleed de handdoek van mijn schoot naar de zijkant van de stoel. Het team was er niet van bewust dat deze in de cockpit was achtergebleven,” verklaarde de drievoudig wereldkampioen tegen de stewards.
Zodra Verstappen zich realiseerde dat de handdoek nog steeds in zijn auto lag, handelde hij naar eigen zeggen verantwoordelijk. “Toen ik merkte dat hij daar lag, bewoog ik naar de rechterkant van het circuit en probeerde hem zo ver mogelijk weg te gooien van de auto en de baan.”
Potentieel gevaar erkend door stewards
De stewards, bestaande uit Felix Holter, Matthew Selley, Derek Warwick en István Moni, beoordeelden de situatie als potentieel gevaarlijk. In hun beslissing stelden zij: “De handdoek had vast kunnen komen te zitten in de voetenruimte en de mogelijkheid van de coureur om de auto volledig onder controle te houden kunnen belemmeren.”
Tegelijkertijd erkenden de officials dat dit incident minder ernstig was dan wanneer er een hard voorwerp in de cockpit zou zijn achtergebleven. “De stewards beschouwen deze zaak als te onderscheiden van een geval waarbij een hard (en daarom potentieel gevaarlijk) object in de cockpit wordt achtergelaten en als minder ernstig dan een dergelijk geval.”
Milde straf voor Red Bull Racing
Door de specifieke omstandigheden van het incident besloten de stewards tot een relatief milde straf. Red Bull Racing ontving een waarschuwing in plaats van een boete of andere sanctie. Deze beslissing onderstreept dat de wedstrijdleiding rekening houdt met de context en ernst van verschillende overtredingen.
Het incident deed zich voor tijdens de tweede vrije training, toen teams nog volop bezig waren met het testen van verschillende afstellingen voor de Hongaarse Grand Prix. Deze sessies zijn cruciaal voor de voorbereiding op kwalificatie en race.
Veiligheidsprotocollen in de Formule 1
Het voorval benadrukt het belang van strikte veiligheidsprocedures in de Formule 1. Teams zijn verantwoordelijk voor het waarborgen dat hun auto’s in een veilige staat de garage verlaten. Elke vorm van potentieel gevaar, hoe klein ook, wordt serieus genomen door de FIA.
De officiële beslissing herinnert alle teams eraan dat zij het recht hebben om bepaalde beslissingen van de stewards aan te vechten, conform artikel 15 van de FIA International Sporting Code, binnen de geldende termijnen.
Het volledige officiële document is te vinden via: FIA Officiële Beslissing – Hongaarse GP Document 15
Onveilige situatie in tweede vrije training
De stewards van de Hongaarse Grand Prix hebben Max Verstappen en Oracle Red Bull Racing een officiële waarschuwing gegeven na een incident tijdens de tweede vrije training op vrijdag. Om 17:29 lokale tijd werd de Nederlandse coureur betrapt op het weggooien van een handdoek vanuit zijn cockpit, kort nadat hij was vrijgegeven uit de garage.
Het incident viel onder artikel 34.14 c) van het FIA Formule 1 Sportreglement, dat betrekking heeft op onveilige omstandigheden. De wedstrijdleiding oordeelde dat Red Bull Racing hun auto in een onveilige staat had vrijgegeven.
Verstappens uitleg aan stewards
Tijdens de hoorzitting legde Verstappen uit wat er precis was gebeurd. “Toen ik in de garage zat, gleed de handdoek van mijn schoot naar de zijkant van de stoel. Het team was er niet van bewust dat deze in de cockpit was achtergebleven,” verklaarde de drievoudig wereldkampioen tegen de stewards.
Zodra Verstappen zich realiseerde dat de handdoek nog steeds in zijn auto lag, handelde hij naar eigen zeggen verantwoordelijk. “Toen ik merkte dat hij daar lag, bewoog ik naar de rechterkant van het circuit en probeerde hem zo ver mogelijk weg te gooien van de auto en de baan.”
Potentieel gevaar erkend door stewards
De stewards, bestaande uit Felix Holter, Matthew Selley, Derek Warwick en István Moni, beoordeelden de situatie als potentieel gevaarlijk. In hun beslissing stelden zij: “De handdoek had vast kunnen komen te zitten in de voetenruimte en de mogelijkheid van de coureur om de auto volledig onder controle te houden kunnen belemmeren.”
Tegelijkertijd erkenden de officials dat dit incident minder ernstig was dan wanneer er een hard voorwerp in de cockpit zou zijn achtergebleven. “De stewards beschouwen deze zaak als te onderscheiden van een geval waarbij een hard (en daarom potentieel gevaarlijk) object in de cockpit wordt achtergelaten en als minder ernstig dan een dergelijk geval.”
Milde straf voor Red Bull Racing
Door de specifieke omstandigheden van het incident besloten de stewards tot een relatief milde straf. Red Bull Racing ontving een waarschuwing in plaats van een boete of andere sanctie. Deze beslissing onderstreept dat de wedstrijdleiding rekening houdt met de context en ernst van verschillende overtredingen.
Het incident deed zich voor tijdens de tweede vrije training, toen teams nog volop bezig waren met het testen van verschillende afstellingen voor de Hongaarse Grand Prix. Deze sessies zijn cruciaal voor de voorbereiding op kwalificatie en race.
Veiligheidsprotocollen in de Formule 1
Het voorval benadrukt het belang van strikte veiligheidsprocedures in de Formule 1. Teams zijn verantwoordelijk voor het waarborgen dat hun auto’s in een veilige staat de garage verlaten. Elke vorm van potentieel gevaar, hoe klein ook, wordt serieus genomen door de FIA.
De officiële beslissing herinnert alle teams eraan dat zij het recht hebben om bepaalde beslissingen van de stewards aan te vechten, conform artikel 15 van de FIA International Sporting Code, binnen de geldende termijnen.
Het volledige officiële document is te vinden via: FIA Officiële Beslissing – Hongaarse GP Document 15