
Foto: Shutterstock
De vrouwen die de Formule 1 vormgeven: van Laura Mueller tot Hannah Schmitz
📱 Download de F1Head app voor sneller F1 nieuws!
Laura Mueller schrijft geschiedenis bij Haas F1 Team
Laura Mueller (33) uit Bodenmeer, Duitsland, is dé naam die iedereen kent sinds haar aanstelling als race engineer van Esteban Ocon. Als eerste vrouwelijke full-time race engineer in 75 jaar F1-geschiedenis, is Mueller tijdens elk raceweekend te zien op de pitwall.
Mueller studeerde Automotive Engineering aan de Technische Universiteit München en begon haar carrière in 2014 als stagiair bij Phoenix Racing. Haar weg naar F1 liep via Formula Renault 2.0, DTM, LMP2 en GT3. Bij Haas doorliep zij een snelle progressie: simulator engineer in 2022, performance engineer in 2024, en nu race engineer.
Teambaas Ayao Komatsu benadrukt haar kwaliteiten: “Ze graaft diep en stopt niet bij het eerste antwoord. Haar vastberadenheid is wat mij het meest imponeert.”
Hoewel Mueller’s persoonlijke Instagram accounts beperkt zichtbaar zijn, genereert haar historische rol enorme media-aandacht. “Wanneer meisjes en vrouwen mij op tv zien en denken dat zij dit ook kunnen bereiken, maakt mij dat heel gelukkig,” aldus Mueller.
Hannah Schmitz blijft Red Bull’s strategische kracht
Hannah Schmitz (@hannahschmitzf1 – 118K volgers) blijft de meest zichtbare vrouwelijke engineer in F1. Als Principal Strategy Engineer bij Red Bull Racing is zij verantwoordelijk voor de strategische beslissingen die Max Verstappen naar overwinningen hebben geleid.
De 39-jarige Cambridge-afgestudeerde werkt sinds 2009 bij Red Bull en werd in 2021 gepromoveerd tot haar huidige rol. Schmitz wordt regelmatig getoond op tv tijdens cruciale momenten en was verantwoordelijk voor iconische overwinningen zoals Verstappen’s 2019 Braziliaanse GP.
Voor 2026 wordt Schmitz gepromoveerd tot Strategy Chief. Zij co-voorzit Red Bull’s gender inclusion network en organiseert externe webinars. “We moeten rolmodellen zijn en laten zien hoe geweldig deze baan is,” stelt Schmitz.
Aston Martin’s technische expertise
Sósanna Nà Dhubháin is Lead Brake Duct Designer bij Aston Martin met meer dan 10 jaar ervaring bij het team. De Ierse engineer studeerde aan University College Dublin en deed een Master in motorsport engineering aan Cranfield University. Nà Dhubháin is ook actief als gastspreker en werd uitgelicht tijdens International Women’s Day events. Haar Twitter: @suzy_ni.
Alysha Lane werkt als Garage Technician bij Aston Martin. Lane ondersteunt de monteurs bij het bouwen van de auto’s, van brandstof en banden tot het leegmaken van prullenbakken. Zij begon als serveerster bij een ander F1-team en werkte zich op via logistiek en freight tot garage technician.
Jessica Hawkins (@1jessicahawkins – 238K volgers) is Head of F1 Academy en Driver Ambassador bij Aston Martin. Hawkins heeft een achtergrond als stuntdriver en heeft geraced in W Series en TCR UK.
Sioned Edwards werkt als Product Manager bij Aston Martin na een science masters van University of Southampton.
Mercedes toont diversiteit in technische rollen
Dr. Kathryn Richards is Senior Wind Tunnel Technician bij Mercedes met 16+ jaar ervaring en een PhD in vehicle aerodynamics. Richards is ook ambassadeur voor Dare To Be Different en was een van de eerste vrouwen in windtunnel technologie in F1.
Stephanie werkt als een van twee PETRONAS Trackside Fluid Engineers bij Mercedes. Zij werd uitgelicht tijdens International Women in Engineering Day content van het team.
Mercedes heeft een intern Women’s Network opgericht in juli 2022 en hun Accelerate 25 programma zorgt ervoor dat 25% van nieuwe aanstellingen uit ondervertegenwoordigde groepen komt.
McLaren’s vrouwelijke talenten
Amelia Lewis (@the.female.engineer – 14K volgers) is Specialist Performance Engineer bij McLaren. Lewis studeerde Mechanical Engineering aan University of Bath en begon als McLaren graduate in 2016. Zij werkt nu aan simulator ontwikkeling en vehicle performance en is actief in het promoten van vrouwelijke vertegenwoordiging.
Stephanie Carlin leidt McLaren’s Driver Development Programme en begeleidt Ella Lloyd’s F1 Academy campagne in 2025.
Julie uit Noord-Ierland werkt als Project Engineer bij McLaren en heeft ervaring opgedaan tijdens een university placement bij Red Bull Racing.
Williams Racing toont indrukwekkende representatie
Christina Sullivan is Wind Tunnel Engineer bij Williams nadat zij via Drive to Survive interesse in F1 ontwikkelde. Sullivan kwam uit Canada naar het VK voor een placement en werd in 2023 fulltime aangenomen.
Charlotte Gimblett werkt als Vehicle Performance Software Engineer bij Williams. Gimblett ontdekte haar passie voor coderen in de laatste jaren van de middelbare school.
Katie Snell is Senior Business Systems Analyst bij Williams na een overgang van aerospace naar F1. Snell is trots op het ontwikkelen van applicaties die uren-lange processen efficiënter maken.
Bareerah Chughtai werkt als Service Delivery Placement en Claire Salisbury als Scrum Master, beide nieuwe leden van Williams’ tech team.
Alpine’s technische kracht
Ellie Slater is Electronics Software Engineer bij Alpine sinds november 2020. Slater studeerde MEng Automotive Engineering aan University of Leeds en beheert HIL (hardware-in-the-loop) systemen. Zij heeft eerder ervaring bij Red Bull Advanced Technologies en Mercedes F1.
Dalia Ramos Guerra is Head of Build and Test bij Alpine en overziet alle mechanische assemblage behalve de power unit. Met een achtergrond in electrical engineering in Mexico en manufacturing engineering in het VK, is zij tevens woordvoerder voor Alpine’s Rac(H)er diversiteitsprogramma.
Ferrari en overige teams
Giada Montorsi (35) is Manager of fluid system development voor Ferrari’s F1 power unit, een cruciale positie in Ferrari’s power unit ontwikkelingssector.
Maria Mendoza uit Spanje werkt als Quality Manager van Ferrari’s Racing Department met bijna 8 jaar Ferrari ervaring.
Bij Kick Sauber F1 vertegenwoordigt Emma Felbermayr (@emmafelbermayr – 19K volgers) het team in F1 Academy 2025.
Haas F1 heeft Courtney Crone (@courtneycrone – 88K volgers) als hun F1 Academy vertegenwoordiger voor 2025.
Sociale media aanwezigheid explodeert
De sociale media aanwezigheid van vrouwelijke F1 professionals groeit exponentieel. Hannah Schmitz leidt met 118K volgers, gevolgd door Jessica Hawkins (238K), Amelia Lewis (14K), Courtney Crone (88K) en Emma Felbermayr (19K).
Content creators zoals @f1academy (Instagram: 1M volgers) domineren digitale platforms met de slogan “Fuelling the future of women in motorsport”.
Race weekend zichtbaarheid bereikt nieuwe hoogtes
Laura Mueller’s aanwezigheid op de pit wall tijdens races wordt uitgebreid gecoverd door F1’s broadcast. Haar stem is te horen via team radio als primaire communicatielink met Ocon.
Hannah Schmitz blijft het meest zichtbaar tijdens TV-uitzendingen, vooral tijdens strategische beslissingsmomenten. Behind-the-scenes content van alle teams toont vrouwelijke professionals in actie tijdens race weekends.
Aston Martin’s TikTok toonde garage technician Amy tijdens practice sessies, terwijl alle teams actief vrouwelijke staff uitlichten in hun sociale media content.
Media coverage versterkt zichtbaarheid
Netflix’s “F1: The Academy” – een 7-delige docuserie geproduceerd door Reese Witherspoon’s Hello Sunshine – had premiere op 28 mei 2025, na het volgen van het 2024 F1 Academy seizoen.
F1’s “My Untold Story” serie in maart 2025 voor International Women’s Day bevatte uitgebreide interviews met 10+ vrouwelijke professionals.
Teams produceren actief content die vrouwelijke staff leden uitlicht, met Williams Racing die uitgebreide “Women in F1: Meet Our Female Engineers” blog content publiceerde in maart 2025.
Toekomst van vrouwen in F1
Het 2025 seizoen vertegenwoordigt een ongekende doorbraak voor vrouwen in Formula 1. Met 3 van de 4 nieuwe F1 fans die vrouw zijn en bijna de helft van Gen Z F1 fans vrouwelijk, reflecteert de groeiende vrouwelijke vertegenwoordiging binnen teams de demografische verschuiving van de fanbase.
Deze professionals bewijzen dat technische expertise en race performance geen gendergebonden kwaliteiten zijn, terwijl zij de weg vrijmaken voor toekomstige generaties vrouwelijke motorsport professionals.
De zichtbaarheid van deze vrouwen – van pit wall tot social media – toont dat F1’s toekomst inclusiever en diverser zal zijn dan ooit tevoren. Laura Mueller’s historische aanstelling markeert slechts het begin van wat een fundamentele transformatie van de sport belooft te worden.