Mark Thompson/Getty Images // Getty Images / Red Bull Content Pool

Domenicali zet druk op Monza voor upgrades na verlengingsclaims


Stefano Domenicali, de CEO van Formule 1, heeft duidelijk gemaakt dat hij grote verwachtingen heeft van het iconische circuit van Monza. Ondanks uitspraken van Angelo Sticchi Damiani, het hoofd van de Italiaanse autosportfederatie, over een nabije verlenging van de contracten voor de Italiaanse Grand Prix in Monza en de Emilia Romagna race in Imola, heeft Domenicali kritiek geuit op het uitblijven van broodnodige werkzaamheden aan het circuit van Monza.

De druk opvoeren

De discussie over de toekomst van de Italiaanse Grand Prix is in volle gang. Domenicali heeft bevestigd dat er onderhandelingen lopen over een mogelijke contractverlenging met zowel Monza als Imola. Hij benadrukte dat er een goede relatie is met de Italiaanse motorsportfederatie, maar toonde zich tegelijkertijd kritisch over het uitstel van de opknapbeurt van Monza, die eigenlijk na de Grand Prix in september had moeten beginnen.

“Binnen de onderhandelingen spreek ik zeker ook mijn verwachtingen uit over Monza en Imola over een potentiële contractverlenging,” uitte Domenicali in een gesprek met Rai. “Er is een goede dialoog met de federatie in Italië, maar het is december en de geplande werkzaamheden aan Monza zijn nog steeds niet gestart. Het moet binnenkort echt gaan gebeuren.”

Domenicali benadrukte dat zijn druk een constructief doel heeft en dat interne bureaucratie geen rem mag zijn op dit soort projecten.

Meegaan met de tijd

Domenicali wees ook naar de Grand Prix van Imola, die in 2020 te midden van de COVID-19-pandemie terugkeerde op de Formule 1-kalender en heeft laten zien klaar te zijn voor de uitdaging. Echter, door overstromingen kon er dit jaar geen race plaatsvinden. Ze kijken ernaar uit om volgend jaar weer te racen in Imola, maar Domenicali gaf toe dat er geen extra privé-investeringen gedaan kunnen worden.

“We moeten vooruit met de tijd. Imola kreeg in 2020 een buitengewone kans en was daar klaar voor,” benoemde hij de veerkracht van het circuit tijdens de pandemie. “Dit jaar konden we helaas niet racen vanwege de overstromingen. We kunnen niet wachten om er volgend jaar weer te racen, maar het is ook belangrijk om te begrijpen dat we niet meer privaat kunnen investeren.”

Formule 1 als investering

Volgens Domenicali is het nu van cruciaal belang om de bereidheid van Italië te peilen als het gaat om investeringen in de Formule 1 als sportplatform, maar ook als promotiemiddel en business opportunity.

“Formule 1 kan niet langer alleen op privaat initiatief draaien,” maakte hij duidelijk. “Het gaat erom te begrijpen in hoeverre ons land bereid is om te investeren in Formule 1 als sport, promotieplatform en zakelijk platform, omdat Formule 1 niet meer in private handen kan zijn.”

Dit alles heeft tot gevolg dat de druk op Monza toeneemt om mee te werken aan de nodige vernieuwingen en het daarmee waarborgen van de toekomst van Formule 1-races op een van de meest legendarische circuits ter wereld.

Bekijk ook: