
Foto: Red Bull Content Pool
FIA sluit budgetcap review af met opvallende bevindingen
💭 Wat vind jij van dit nieuws? Laat je reactie achter en discussieer mee!
📱 Download de F1Head app voor sneller F1 nieuws!
Geruchten over grote overtreding blijken onjuist
De afgelopen twee races gonsde het in de paddock van de geruchten. Meerdere bronnen meldden dat een team de budgetcap fors zou hebben overschreden. De verwachting was dat er een flinke straf zou volgen. De werkelijkheid bleek anders.
De FIA bevestigde dat alle tien teams onder de budgetcap limiet zijn gebleven. Ook de vijf motorleveranciers bleven binnen de regels. De speculatie bleek ongegrond.
Vertraging voedde speculatie
Normaal publiceert de FIA de resultaten rond de Grand Prix van Singapore. Dit jaar duurde het tot eind oktober. De vertraging zorgde voor nog meer vragen. Wheatley van Sauber zei tijdens de persconferentie in Mexico: “De vertraging maakte het duidelijk dat er teams in de problemen zaten, of misschien een team.”
Administratieve fout bij Aston Martin
De enige overtreding kwam van Aston Martin. Het team had geen financiële limiet overschreden. De fout was administratief van aard. Een handtekening van een auditor ontbrak bij de deadline. Het team loste dit snel op en diende de documenten opnieuw in.
De FIA sprak van “onvoorspelbare omstandigheden buiten de controle van het team.” Het kostte Aston Martin geen geld. Er volgde geen straf.
Accepted Breach Agreement
De Cost Cap Administration bood Aston Martin een Accepted Breach Agreement aan. Het team accepteerde dit op 29 september. De FIA benadrukte dat het team “te allen tijde heeft gehandeld in goede trouw en heeft meegewerkt tijdens het hele proces.”
De FIA stelde verder: “Er is geen beschuldiging of bewijs dat Aston Martin een oneerlijk voordeel heeft gezocht of verkregen als gevolg van de overtreding.”
Vragen over transparantie
De aanpak van de FIA roept vragen op. Als Aston Martin de enige overtreder was en de zaak eind september al rond was, waarom duurde het dan nog een maand om de bevindingen te publiceren? De FIA weigert uitleg te geven over individuele inzendingen.
Wheatley legde uit waarom teams soms over de limiet dreigen te gaan: “Je wilt competitief zijn. Je wilt elke laatste dollar uitgeven tot aan je limiet. Daar zijn we voor in de business. We zitten in een competitieve sport. Niemand doet het expres. Soms lopen dingen gewoon uit de hand, zoals een crash, met onverwachte kosten.”
Zevenmaanden durend proces
Het volledige onderzoek duurde zeven maanden. Alle tien teams en alle vijf motorleveranciers leverden financiële documenten in. De FIA meldde dat iedereen “volledige medewerking verleende bij het verstrekken van de vereiste informatie.” Alle partijen handelden volgens de FIA “te allen tijde in een geest van goede trouw.”