
Foto: Mercedes
Meer dan 1100 haatberichten voor Antonelli na uitspraken Red Bull
📱 Download de F1Head app voor sneller F1 nieuws!
Incident in voorlaatste ronde
Antonelli reed in Qatar een sterke race vanaf de vijfde startpositie. Na de pitstops van Oscar Piastri en Lando Norris reed hij op de vierde plaats. Hij hield Norris rondenlang achter zich terwijl hij Carlos Sainz op het podium belaagde.
In de voorlaatste ronde verloor Antonelli de controle over zijn wagen. In bocht negen kreeg hij een moment van overstuur. In bocht tien gebeurde hetzelfde. De Mercedes schoot naast de baan en Norris ging voorbij. De positiewissel leverde Norris twee punten op in de strijd met Max Verstappen om de titel.
Beschuldigingen vanuit Red Bull
Lambiase zei tijdens de race over de boordradio tegen Verstappen dat het leek alsof Antonelli Norris simpelweg voorbij liet gaan. Marko ging na de race verder. “Hij liet hem tot twee keer toe min of meer voorbij gaan”, zei Marko. “Het was zĂł duidelijk.”
De uitspraken zorgden voor een lawine van haatberichten richting de 18-jarige coureur. Antonelli zette als reactie zijn profielfoto op Instagram op zwart. Dit is bij jongere generaties een vorm van symboliek om tijdelijk afstand te nemen van de digitale wereld.
Mercedes meldt berichten bij FIA
De tools van Mercedes voor het beheren van online gemeenschappen markeerden meer dan 1100 berichten als ernstig of verdacht op de accounts van Antonelli. Verschillende van deze berichten waren doodsbedreigingen. Daarnaast werden nog eens 330 vergelijkbare berichten op de accounts van het team zelf gemarkeerd. Dit is een stijging van 1100 procent vergeleken met een normale zondag na een race.
Mercedes gaat de cijfers en berichten voorleggen aan de FIA. De autosportbond heeft het bestrijden van online haat centraal gesteld via de campagne United Against Online Abuse. De FIA is benaderd voor commentaar.
Red Bull spreekt beschuldigingen tegen
Red Bull gaf maandag een verklaring uit. “Opmerkingen die vóór het einde en direct na de Grand Prix van Qatar zijn gemaakt en waarin werd gesuggereerd dat Mercedes-coureur Kimi Antonelli Lando Norris opzettelijk voorbij liet gaan, zijn duidelijk onjuist”, schrijft het team. “De beelden laten zien dat Antonelli op dat moment de controle over zijn auto even verloor, waardoor Norris hem kon passeren. We betreuren het oprecht dat dit ertoe heeft geleid dat Kimi online is lastiggevallen.”
Ook Marko bood zijn excuses aan. “Ik heb nog eens goed naar het beeldmateriaal gekeken”, zei Marko tegen F1-insider. “De eerste keer had Antonelli zich misschien iets beter kunnen verdedigen. De tweede keer was het een fout en niet opzettelijk. Het spijt me dat Antonelli online zoveel kritiek heeft gekregen. Om het nog eens duidelijk te maken: hij liet Norris niet bewust voorbij.”
Wolff noemt uitspraken hersenloos
Toto Wolff verdedigde zijn coureur direct na de race. “Wij vechten voor P2 in het constructeurskampioenschap, wat voor ons belangrijk is. Kimi vecht voor een potentiĂ«le derde plaats in de race. Hoe hersenloos kun je zijn om zoiets te zeggen?”, zei de Mercedes-teambaas.
“Het irriteert me, want ik ben al gefrustreerd over hoe de race verliep, over de fout aan het einde, over andere fouten. En dan zulke onzin horen – dat slaat alles.”
Lucht geklaard met Lambiase
Wolff sprak na de race ook met Lambiase. De race-engineer van Verstappen bood zijn excuses aan voor de opmerking in het heetst van de strijd. “Ik zei tegen GP dat er een storm op sociale media was en hij antwoordde: ‘Sorry als ik dat veroorzaakt heb'”, aldus Wolff. “Hij had de situatie niet gezien. Met GP is alles duidelijk. We hebben de lucht geklaard.”
Wolff benadrukte dat Mercedes geen reden heeft om in te grijpen in de strijd om de coureurstitel. “Waarom zouden we dit doen? Waarom zouden we zelfs maar denken aan ingrijpen in een coureurskampioenschap?”
Gevolgen voor titelstrijd
Door de positiewissel in Qatar heeft Norris nu een voorsprong van twaalf punten op Verstappen. Bij een overwinning van Verstappen in Abu Dhabi heeft Norris genoeg aan een derde plaats om de titel te pakken. Had Antonelli de fout niet gemaakt, dan had Norris minstens tweede moeten worden om wereldkampioen te worden.
Antonelli beschreef het moment na de race als volgt: “Ik ging er iets sneller in dan de ronde ervoor. Met vuile lucht is de auto onvoorspelbaarder omdat je minder downforce hebt. De banden worden heter. Ik verloor ineens de achterkant. Op zo’n hoge snelheid ging ik van de baan. In de volgende bocht had ik door al het vuil opnieuw een groot moment en ging weer van de baan.”