Red Bull Content Pool

Motorwissel voor Verstappen en slecht nieuws van Honda


De eerste twee races van 2024 zagen we Max Verstappen met grote overmacht winnen. In Bahrein en Saudi-Arabië was hij veruit de snelste. Nu, in Australië lijkt vooral Ferrari dichterbij te zitten. Daarnaast moest Max na de 2 vrije training al zijn tweede van de vier interne verbrandingsmotoren laten plaatsen. Problemen voor Verstappen en problemen voor Honda?

Slecht vier ICE’s voor het hele seizoen

De regels omtrent het aantal componenten die Formule 1 teams mogen gebruiken worden steeds strenger. De seizoenen worden langer en langer, maar er mogen steeds minder componenten gebruikt worden.

Voor 2024 mag elke coureur maar vier ICE’s (Internal Combustion Engines), ofwel, interne verbrandingsmotoren gebruiken. Dit geeft veel motorleveranciers een hoofdpijndossier. De motoren moeten op het randje presteren, maar ook lang meegaan.

Max te fanatiek over de kerbs

Max Verstappen is een coureur die altijd de limiet van de auto en het circuit opzoekt. Zo ook tijdens de tweede vrije training op het circuit van Albert Park. Daar ging hij net iets te ver over de limiet en vloog met zijn RB20 erg hard over de kerbstones.

De kerbstones in Australie, dat zijn kerbstones om rekening me te houden. Omdat Max er zo hard overheen vloog beschadigde hij hierdoor zijn chasis en zijn vloer. Ook was men bang voor schade aan de motor. Tijdens de tweede vrije training bleek dat hij met de motor door kon, maar men was nog niet gerust.



Uit voorzorg in VT3 toch een andere ICE

Voor aanvang van de derde vrije trainging besloot het team van Red Bull toch om de interne verbrandingsmotor van Max te vervangen. Men was er niet gerust op en om verdere schade te voorkomen werd hij vervangen. Voor verder onderzoek moet de krachtbron naar Sakura gestuurd worden voor nader onderzoek.

Ingenieurs van Honda niet positief

De ingenieurs van Honda zijn niet bepaald positief over de motorwissel van Max. We zijn pas met het derde van tweeëntwintig race weekenden bezig en nu heeft Max al de volgende motor nodig.

Max Verstappen heeft dus nog drie motoren voor 20 reguliere races en 6 sprintraces. Een hele lange weg te gaan voor 3 motoren die elke race tot het maximum belast worden. De mannen van Honda weten dat ze een goede, betrouwbare motor hebben, maar dit is volgens sommigen wel iets teveel van het goede.

Onderzoek in Sakura moet uitsluitsel geven

De knappe koppen in Sakura moeten de krachtbron van Max gaan onderzoeken. Na het weekend in Australië wordt de interne verbrandingsmotor naar Japan gestuurd voor verder onderzoek.

Daar moet blijken of de motor echt ernstig beschadigd is. Mocht de schade meevallen, dan kan deze motor tijdens het verloop van dit seizoen gewoon nog ingezet worden. Is hij echt ernstig beschadigd? Dan hebben Max, Red Bull en Honda voor de rest 2024 een uitdaging. Vroege gridstraffen liggen dan namelijk op de loer.