Adrian Newey heeft in een uitgebreid interview met Auto Motor und Sport een boekje open gedaan over zijn vertrek bij Red Bull Racing, zijn werkwijze als ontwerper en de impact van de budgetcap. De technisch brein achter verschillende kampioensauto’s vertelt over nachtelijke ontwerpinvallen, problemen bij Red Bull en waarom F1-teams steeds moeilijker talent kunnen vasthouden.
Vertrek bij Red Bull na negeren waarschuwingen
De beslissing om Red Bull te verlaten kwam niet zomaar. Newey zag al in 2023 dat de auto lastiger werd om te besturen. “Max kon ermee omgaan, maar Checo niet. We zagen toen al meer verschil in prestaties tussen teamgenoten ontstaan”, legt Newey uit.
Hoewel Newey zijn zorgen uitte, werd er binnen het team weinig mee gedaan. “Door gebrek aan ervaring bleven ze in dezelfde richting doorontwikkelen. Het probleem werd steeds groter, tot zelfs Max moeite kreeg met rijden.”
Creatief proces van een topontwerper
De ideeën voor zijn ontwerpen komen vaak op onverwachte momenten. “Onder de douche, tijdens het wandelen met de honden of midden in de nacht”, vertelt Newey. “Het onderbewuste blijft me verbazen. Je komt met compleet andere ideeën dan die in je bubbel zitten.”
De moderne CFD-technologie helpt bij het uitwerken van concepten. “Het is nu veel makkelijker dan vroeger toen we alleen een windtunnel hadden. Ik bekijk de CFD en probeer te begrijpen hoe de luchtstroom gaat.”
Verborgen effecten budgetcap
De budgetcap in F1 heeft volgens Newey onverwachte gevolgen. “F1 is niet langer de best betalende industrie. Bij Red Bull verloren we eerst mensen aan andere F1-teams. Nu verliezen we talent aan techbedrijven en WEC-teams omdat zij beter betalen.”
“We hebben ook moeite om afgestudeerden binnen te halen. F1 kan het zich niet meer veroorloven de beste salarissen te bieden. Dit zijn verborgen nadelen van de budgetcap”, aldus Newey.
Nieuwe uitdaging bij Aston Martin
Vanaf 1 maart start Newey bij Aston Martin. Hij ziet parallellen met zijn Red Bull-avontuur in 2006. “Red Bull was toen heel anders omdat het uit de as van Jaguar kwam, een team dat nooit veel had bereikt. Het ging niet alleen om design, maar ook om infrastructuur en teamspirit ontwikkelen.”
“Aston Martin ken ik nog niet, maar ik vermoed dat het meer richting de Red Bull-situatie gaat dan mijn eerdere ervaringen bij Williams en McLaren”, besluit Newey.