Nieuwe windtunnel opent deuren naar verbeteringen voor Aston Martin

Aston Martin heeft een belangrijke stap gezet in hun technische ontwikkeling met de ingebruikname van een eigen windtunnel in Silverstone. Teambaas Andy Cowell laat weten dat deze faciliteit nieuwe inzichten oplevert voor het team dat worstelt met de prestaties van de AMR25. De windtunnel, die sinds half maart operationeel is, wordt gebruikt voor zowel verbeteringen aan de huidige auto als voor de ontwikkeling van de 2026-bolide.

Shutterstock

Moeizame seizoenstart voor Aston Martin

Het Formule 1-team staat momenteel op de zevende plaats in het constructeurskampioenschap. Na een veelbelovende start waar Lance Stroll 10 punten scoorde in Australië en China, volgde een teleurstellende reeks races. Stroll slaagde er recent niet in om door Q1 te komen tijdens kwalificaties. Fernando Alonso heeft nog geen punten gescoord dit seizoen, met slechts twee elfde plaatsen als beste resultaten in de eerste vijf races.

“We zijn niet tevreden met de prestaties van de auto,” erkent Cowell. “We willen sneller zijn en bij elke race punten pakken. Het team is zeer ambitieus.”

Van Mercedes naar eigen faciliteit

Tot voor kort maakte Aston Martin gebruik van de windtunnel van Mercedes in Brackley. Nu beschikt het team over een eigen state-of-the-art faciliteit die voldoet aan de modernste F1-standaarden. Deze verandering past in de strategie van het team dat de afgelopen jaren flink heeft geïnvesteerd in infrastructuur.

De overstap naar een eigen windtunnel brengt uitdagingen met zich mee. Cowell legt uit: “Mensen vragen vaak hoe je de tijd afleest als je twee horloges hebt. Hoe bepaal je de aerodynamische belasting wanneer ontwikkelingswerk in de ene windtunnel is gedaan en je vervolgens overstapt naar de volgende?”

Nieuwe inzichten leiden tot updates

Ondanks deze uitdagingen ziet het team duidelijke voordelen. “We genieten van de nieuwe windtunnel. Het heeft onze ogen geopend voor enkele eigenschappen,” vertelt Cowell. “Als je een nieuwe testfaciliteit hebt die je een duidelijker, representatiever beeld geeft, moet je vervolgens aerodynamisch ontwikkelingswerk doen.”

De eerste resultaten van dit werk zullen binnenkort zichtbaar worden. “We zijn overgestapt naar deze tunnel, en er komt hardware aan die we bij de komende races op het circuit zullen zien,” bevestigt de teambaas.

Toekomstperspectief

Aston Martin werkt hard aan verbeteringen. Cowell benadrukt dat het team relatief jong is en nog bezig met het doorgronden van nieuwe hulpmiddelen. “We zijn in het laatste jaar van deze reglementen. We proberen niet alleen te overleven, maar echt te slagen.”

Het team ziet kansen voor vooruitgang. “Er zijn veel gebieden waar we, als we terug konden gaan naar het begin van het jaar met dezelfde auto, beter zouden presteren bij elk evenement. Dat geeft ons hoop. Er zijn relatief eenvoudige dingen die we kunnen doen om vooruit te komen, maar ook uitzonderlijk ingewikkelde zaken die we moeten beheersen.”