
Foto: Red Bull Content Pool
Portimão neemt vanaf 2027 de plek van Zandvoort over
📱 Download de F1Head app voor sneller F1 nieuws!
Het contract tussen de Formule 1 en het Autódromo Internacional do Algarve werd maandag bekendgemaakt. De overeenkomst kwam tot stand met de Portugese overheid, Turismo de Portugal en promotor Parkalgar. Jaime Costa, voorzitter van het circuit, toonde zich verheugd over de terugkeer. “We zijn verheugd om de Formule 1 terug te verwelkomen in Portugal en op het Autódromo Internacional do Algarve”, zei Costa.
Geen rotatiesysteem met Spa-Francorchamps
Portugal neemt de positie over die vrijkomt door het vertrek van Zandvoort. De Nederlandse Grand Prix verdwijnt definitief na het seizoen 2026. Het gaat dus niet om een rotatiesysteem zoals dat geldt voor Spa-Francorchamps.
Het Belgische circuit heeft een contract voor zes jaar, maar organiseert slechts vier races. Spa-Francorchamps staat op de kalender in 2026, 2027, 2029 en 2031. De baan ontbreekt in 2028 en 2030. Portugal krijgt vooralsnog een vast contract voor twee achtereenvolgende jaren.
Eerdere ervaring tijdens COVID-pandemie
Portimão organiseerde al twee keer een Formule 1-race. In 2020 en 2021 kreeg het circuit een plek vanwege de gaten die ontstonden door de coronapandemie. Hamilton won beide races voor Mercedes. Zijn overwinning in 2020 was bijzonder omdat hij daarmee het record van Schumacher verbrak met zijn 92ste zege.
De race van 2020 vond plaats met beperkt publiek. Een jaar later moesten de tribunes leeg blijven. Na 2021 verdween het circuit weer van de kalender, maar het bestuur bleef werken aan een nieuwe deal.
Circuit staat bekend om uitdagingen
Het circuit ligt in de Algarve, de zuidelijkste regio van Portugal. De baan is 4,6 kilometer lang en heeft flinke hoogteverschillen. Coureurs dalen steil af richting de laatste bocht voor het rechte stuk naar de finish. De layout wordt vaak omschreven als een achtbaan.
Domenicali sprak zijn enthousiasme uit over de terugkeer. “Ik ben verheugd dat Portimão terugkeert op de Formule 1-kalender en dat de sport de passie van onze ongelooflijke Portugese fans blijft aanwakkeren”, aldus de Formule 1-baas. “Het circuit zorgt voor spektakel van de eerste bocht tot aan de finishvlag.”
Rijke historie in Portugal
Portugal heeft een lange geschiedenis in de Formule 1. De eerste Grand Prix vond plaats in Porto in 1958. Later organiseerde het land races in Monsanto en Estoril. Het circuit van Estoril stond tussen 1984 en 1996 op de kalender.
Senna boekte in 1985 zijn eerste overwinning in de Formule 1 op Estoril. Ook andere kampioenen zoals Prost, Moss en Mansell wonnen races in Portugal. Hamilton is de enige coureur in het huidige veld die ooit won op Portimão.
Grote interesse van verschillende landen
De Formule 1 krijgt veel verzoeken van landen die een race willen organiseren. Turkije en Zuid-Korea toonden interesse om terug te keren. Ook Thailand en Rwanda willen gastheer zijn. Premier Montenegro gaf in augustus al aan dat Portugal alles klaar had liggen voor een terugkeer vanaf 2027.
Manuel Castro Almeida, minister van Economie, benadrukte het belang voor het land. “Portugal is terug op de Formule 1-kaart. De Grand Prix zal een directe impact hebben op de economie en kansen creëren voor de hele economische keten”, zei de minister.
De kalender kent een maximum van 24 races per seizoen. Sinds 2024 zit de Formule 1 aan die limiet. In 2026 verdwijnt Imola van de kalender, maar Spanje krijgt twee races door de komst van Madrid. Barcelona heeft alleen voor 2026 nog een contract. De toekomst van die race na volgend seizoen is onduidelijk.