Het circuit van Monza wordt flink onder handen genomen. Het iconische Italiaanse circuit, dat sinds jaar en dag het toneel is van de Italiaanse Grand Prix, is begonnen met de grootschalige werkzaamheden. Het doel? De geliefde racebestemming toekomstbestendig maken voor de Formule 1.
Essentiële modernisering in volle gang
Na de waarschuwingen van F1-chef Stefano Domenicali over het belang van modernisatie voor traditionele Europese circuits, heeft Monza de aanzet gegeven voor een ingrijpende verbouwing. Deze werkzaamheden, die binnen een strakke 140 dagen voltooid moeten zijn, omvatten het opnieuw asfalteren van het 5,8 kilometer lange parcours, het bouwen van een nieuwe onderdoorgang, het vergroten van de drie bestaande onderdoorgangen, en het verbeteren van zowel de pitstraatfaciliteiten als de tribunes.
Aanpak tribunes en pitgebouw
Angelo Sticchi Damiani, voorzitter van de Automobile Club d’Italia, en vicepremier Matteo Salvini, namen zelf een kijkje bij de start van de werkzaamheden. Beiden zagen in dat de tribunes dringend toe zijn aan permanente structuren die alle verwachte gemakken bieden, zonder dat de toeschouwers zich onnodig hoeven te verplaatsen. En dan is er nog dat pitgebouw, dat nu nog een eenvoudige spankap heeft. De plannen beloven een sterke, verhoogde structuur die de Paddock Club tot grote hoogten moet stuwen.
Domenicali zelf heeft middels een videolink benadrukt hoe Monza de gasten fatsoenlijk moet kunnen ontvangen, weg van de tenten die tot voor kort dienstdeden als hospitality-locaties. De verbeteringen worden gezien als cruciale stappen om het circuit tot het niveau van andere F1-locaties te verheffen.
Klaar voor de Grand Prix
Vol verwachting zet de racegemeenschap zich schrap voor het eindresultaat, dat verwacht wordt tegen eind juni – net voor de Grand Prix van Italië, welke gehouden wordt van 30 augustus tot 1 september.