Mercedes-teambaas Toto Wolff heeft duidelijk gemaakt dat zijn team niet van plan is om 2025 op te offeren voor een voorsprong in 2026. Ondanks de uitdagingen met de huidige grondeffect-auto’s blijft het team gefocust op het behalen van overwinningen in elk seizoen.
Rollercoaster seizoen voor Mercedes
Het Duitse team kent een wisselvallig seizoen. Na een moeizame start wist Mercedes een reeks overwinningen te behalen voor de zomerstop. De laatste races is het team echter weer weggezakt. Tot Wolff blijft volhouden dat de focus op 2026 voorlopig niet komt. Met McLaren als consistente concurrent lijkt het verleidelijk om de focus al te verleggen naar 2026, wanneer er nieuwe reglementen worden geïntroduceerd.
Wolff is echter vastbesloten om dit niet te doen. “Dit is elk jaar het belangrijkste vraagstuk, vooral bij zo’n grote regelwijziging. Ga je het ene of het andere jaar opofferen?” zei de Oostenrijker in een exclusief interview met Motorsport.com. “Maar ik houd graag vast aan Niki’s [Lauda] motto. Als hem werd gevraagd: ‘Zou je liever deze of de volgende winnen?’ antwoordde hij: ‘Allebei.'”
Geen compromissen voor 2025
De teambaas benadrukt dat Mercedes blijft strijden voor overwinningen en podiumplaatsen. “Soms is het veel minder complex dan men denkt. Waarschijnlijk zal de overgang van mensen en capaciteiten naar de reglementen van 2026 iets eerder plaatsvinden dan onder stabiele regels, maar het zal niet doorslaggevend zijn,” aldus Tot Wolff.
“Niemand gaat in januari de machines uitzetten, tenzij je echt nergens staat. Maar er valt niets te winnen, want tussen P10 en P7 maakt voor ons toch geen verschil. We vechten voor overwinningen en podiumplaatsen, en kunnen dat niet opgeven.”
Uitdagingen met huidige auto
Mercedes’ vastberadenheid komt ondanks de hoofdbrekens die de huidige auto soms veroorzaakt. Wolff legt uit dat de wisselende prestaties van de topteams in de Formule 1 moeilijk te begrijpen zijn. De prestaties van Mercedes’ auto’s kunnen inconsistent zijn, zoals Tot Wolff opmerkt.
“Deze variatie in prestaties van race tot race, of over een paar races, is heel moeilijk te verklaren. Een ogenschijnlijk onveranderde auto kan van racewinnaar naar P6 gaan,” aldus Wolff. “Het enige team dat daar geen last van heeft is McLaren. Zij hebben zo’n solide basis en een minder smal window dan wij allemaal, waardoor ze in staat zijn de prestaties stabiel te houden.”
Focus op leren en verbeteren
De onzekerheid over het consistent leveren van race winnende prestaties betekent dat het cruciaal is dat Mercedes zoveel mogelijk leert in de rest van dit seizoen. Tot Wolff ziet grote waarde in het feit dat de W15 races heeft gewonnen, wat bewijst dat de auto potentieel heeft.
“Elke sessie is nu op een bepaalde manier interessant, omdat we kunnen benchmarken tegen de goede races,” zei hij. “We kunnen zien wat er anders is aan de auto, wat er anders is op de baan, wat er met de banden is gebeurd en dat alles. Het is niet alsof we niet weten dat deze auto snelheid heeft. Het is een racewinnaar.”
Hoewel Mercedes dit seizoen een reeks overwinningen heeft behaald, benadrukt Wolff dat de kloof met de kop nog te groot is. De team prestaties blijven achter volgens Tot Wolff. “We hebben onszelf elk jaar als doel gesteld om races te winnen. We hebben er drie gewonnen – twee op eigen kracht. Dus je kunt zeggen dat we vanuit dat oogpunt aan bepaalde verwachtingen voldoen. Maar als je naar het hele seizoen kijkt, doen we dat niet.”
“Het is nu extreem spannend tussen vier teams, wat acht auto’s betekent. En helaas is de kloof met het leidende team, door niet-prestatiegerelateerde DNF’s, gewoon te groot. We bevinden ons dus in een positie in het constructeurskampioenschap die absoluut niet bevredigend is.”