Houd je portemonnee maar vast: Viaplay kondigt opnieuw veranderingen aan in hun abonnementen, en die zullen je waarschijnlijk niet blij maken. Wat deze aanpassingen precies inhouden? Lees snel verder om te ontdekken hoe dit je als Formule 1-liefhebber gaat raken.
Veranderingen in abonnementen
Viaplay had tot voor kort twee soorten abonnementen. Je kon kiezen voor een jaarabonnement dat €13,99 per maand kostte, of een maandabonnement van €15,99. Maar dat is nu veranderd. Ja, je raadt het al: het jaarabonnement is van tafel. Dat betekent dat iedereen nu het maandabonnement van €15,99 moet afnemen. Oef, dat tikt aan, hè?
Waarom deze verandering?
Je vraagt je misschien af waarom Viaplay deze beslissing heeft genomen. Het bedrijf zegt dat het met deze aanpassing beter kan inspelen op de wensen van de kijkers. Ze hebben nu meer dan een miljoen abonnees in Nederland, dus het lijkt erop dat ze best lekker gaan. Maar de verandering is wel opvallend, want begin dit jaar was het maandbedrag nog €13,99. In juli werd het al verhoogd naar €15,99 en nu verdwijnt dus ook de voordelige jaaroptie.
Effect op de Formule 1
Marco Zwaneveld, de topman van Viaplay in Nederland, heeft al laten weten dat ze er alles aan doen om de Formule 1 uitzendrechten te behouden. Maar eerlijk is eerlijk, het is nog maar de vraag of dat lukt. Zeker omdat er ook andere partijen, zoals Ziggo, interesse tonen. En dan is er nog de kritiek van fans over de kwaliteit van de streams en uitzendingen.
Gaat Viaplay dit overleven?
Nu je weet dat Viaplay de prijzen omhoog gooit, ben je vast benieuwd wat dit betekent voor de toekomst van de dienst, zeker met oog op de nieuwe biedingsronde voor de F1 uitzendrechten. Het is nog allemaal onzeker. Wat we wel weten, is dat de concurrentie niet stilzit. Ook Ziggo heeft al aangegeven er vol voor te gaan.
In het kort
Voor F1-fans wordt het er niet goedkoper op. Het jaarabonnement, dat toch al een besparing van 24 euro per jaar opleverde, is niet meer. Of Viaplay de F1 uitzendrechten kan behouden, is nog maar de vraag. Met de prijsverhoging lijkt het erop dat het Scandinavische bedrijf zich schrap zet voor een nieuwe biedingsoorlog.