Welke vlaggen zijn er in de Formule 1 en waar dienen ze voor?

Elke Formule 1 fan kent de gele, rode en wit-zwart geblokte vlaggen. Maar hoe zit het dan met de zwart-oranje ,rood-geel gestreepte en witte vlaggen? Inderdaad: dat weten de meeste niet! Bovendien is niet iedere fan even bekend met alle regels omtrent de meer ‘bekende’ vlaggen. Daarom gaan we hier in op de vlaggen in de Formule 1. 

Gele vlag

De gele vlag is misschien wel de meest gebruikte vlag in de Formule 1. De gele vlag staat voor gevaar op het circuit. Denk hierbij aan stukken carbon, een gestrande auto, et cetera. Wat de gele vlag precies betekent hangt af van de situatie, het ‘aantal’ gele vlaggen (enkel of dubbel) en of er een (virtual) safety car is.

Enkele gele vlag

Een enkele gele vlag betekent dat inhalen verboden is wegens een gevaar naast de baan. Daarnaast zijn coureurs verplicht gas te minderen in de bochten of sectoren waar de gele vlag wordt gezwaaid. Tijdens de kwalificatie betekent een gele vlag bovendien dat de vliegende ronde moet worden afgebroken: vol gas gaan mag namelijk niet.

Download nu de F1Head Android App! Met deze app heb je het laatste nieuws, WK standen en statistieken altijd binnen handbereik! Download de App via Google Play zodat je niets hoeft te missen van het allerlaatste Formule 1 nieuws.

Dubbele gele vlag

De dubbele vlag wordt gezwaaid bij gevaar op de baan. Coureurs mogen elkaar niet meer inhalen en zijn verplicht om vaart te minderen. Een dubbele gele vlag is een meer ernstige waarschuwing en betekent, evenals de enkele gele vlag, het einde van de vliegende ronde tijdens de kwalificatie.

Gele vlag & safety car

Bij sommige gele vlag-situaties volgt snel een (virtual) safety car. In dat geval blokkeert iets de baan of ligt er te veel puin op het circuit. De coureurs moeten achter de safety car blijven rijden en mogen elkaar niet inhalen. De VSC (Virtual Safety Car) is er voor minder ernstige incidenten, waarbij geen safety car op de baan is, maar de rijders wel moeten vertragen tot een vereiste snelheid.

Groene vlag

De groene vlag betekent dat de normale race voorwaarden van toepassing zijn. Deze vlag wordt bijvoorbeeld vlak voor de start gezwaaid en na gele vlaggen en/of een (virtual) safety car. In laatstgenoemde geval betekent een groene vlag dat de F1-coureurs elkaar weer mogen inhalen en geen snelheid meer hoeven te minderen.

Blauwe vlag

Een blauwe vlag geeft aan dat een coureur die één of meer ronden achterstand heeft de snellere wagens achter zich — die hem of haar een rondje inhalen — moet doorlaten. Als de rijder 3 opeenvolgende blauwe vlaggen negeert, krijgt hij een penalty. ook in de vrije trainingen en kwalificaties wordt de blauwe vlag regelmatig getoond, bijvoorbeeld wanneer een auto gehinderd wordt door een langzamer rijdende bolide.

Rode vlag

Dan de rode vlag. De rode vlag betekent dat de huidige sessie onderbroken of gestopt wordt wegens dreigend gevaar voor de coureurs en/of toeschouwers. Dit kan gebeuren bij een heftig ongeluk met veel auto’s en puin op de baan of te heftige regenval. Zodra de rode vlag wordt gezwaaid moet alle coureurs naar de pitstraat, waar ze vervolgens moeten wachten op verdere instructies van de FIA.

Zwart/wit geblokte vlag

De zwart/wit geblokte vlag geeft het einde van de sessie of race aan. Tijdens de vrije trainingen en kwalificatie betekent deze vlag dat coureurs geen nieuwe ronden meer mogen starten, maar hun huidige rondje nog wel af mogen maken. In de race geeft deze vlag simpelweg het einde van de race aan.

Witte vlag

Eigenlijk zie je de witte vlag bijna nooit in de Formule 1. Dit terwijl die wel degelijk een functie heeft, namelijk: hij geeft aan dat er langzame voertuigen op de baan zijn. In de praktijk wordt voor dergelijke situaties meestal de gele vlag gebruikt.

Zwart/witte vlag

De zwart/wit vlag wordt tegenwoordig met name gebruikt als een soort waarschuwing, bijvoorbeeld bij onsportief gedrag of als een coureur te vaak de track limits schendt.

Zwarte vlag met oranje cirkel

De zwarte vlag met oranje cirkel, ook wel de gehaktbal genoemd, is vrij onbekend. De marshals zwaaien deze vlag als een coureur een mechanisch probleem heeft dat een gevaar vormt voor andere coureurs. Denk hierbij aan een loshangende vleugel, een loszittend wiel, noem maar op. De vlag wordt altijd tegelijk getoond als het nummer van de coureur met het probleem. Zo weet de coureur dat hij/zij direct een pitstop moet maken.

Zwarte vlag

Gelukkig is de zwarte vlag zeer zeldzaam in de Formule 1. Deze wordt namelijk gezwaaid wanneer een coureur wordt gediskwalificeerd. De coureur is dan verplicht om naar de pits te rijden en zijn race te staken.

Vlag met rood & gele strepen

Ook de rood & geel gestreepte vlag is erg zeldzaam. Deze vlag geeft aan dat het circuit zeer glad is of dat er een dier op de baan staat. In de praktijk zien we echter dat in dergelijke situaties de marshals sneller de gele vlag of zelfs de rode vlag gebruiken.

Ook in andere autosporten

We hebben het hier specifiek over de vlaggen van de Formule 1, maar vele van deze vlaggen hebben dezelfde betekenis in andere autosporten. Neem bijvoorbeeld de zwart/wit geblokte vlag: deze staat haast synoniem voor de racerij en wordt door iedereen — ook niet liefhebbers — herkend.

Casino Scout Nederland
F1Head